Arco Timmermans in Infobae over de Belgische regeringsformatie

In elk parlementair systeem wordt tijdens verkiezingen gekozen voor partijen en niet voor een president. Het komt weinig voor dat één partij de meerderheid van de stemmen verkrijgt, waardoor een meerderheid in het parlement moet ontstaan door middel van onderhandelingen tussen politieke partijen. In België is dit proces een stuk ingewikkelder vergeleken met andere parlementair bestuurde landen.

In België is het formeren van een regering erg compliceert. Waar in de meeste landen waar een regering gevormd wordt door middel van onderhandelingen, de standpunten van partijen vooral verschillen op ideologie, verschillen de standpunten van de Belgische partijen ook op regionaal, economisch, cultureel en taalkundig gebied.

De taaldivisie

De taaldivisie zorgt voor sterke en diepe spanningen vertelt Arco Timmermans, Bijzonder Hoogleraar Public Affairs aan het Instituut Bestuurskunde van Universiteit Leiden. In België bestaat de scheiding tussen Vlaanderen en Wallonië. Al sinds de jaren zestig toen taal en regionalisme steeds belangrijker werden, probeert men dit probleem op te lossen.

Federalisering

Traditiegetrouw wordt op regionaal niveau ook over regeringsakkoord onderhandelt, zowel als in Vlaanderen als in Wallonië. Hierdoor worden eerst de regionale problemen opgelost, daarna pas de federale problemen. Dit proces van federalisering geeft de regionale overheden meer macht zegt Arco Timmermans. Er is controverse over federale en regionale begrotingen en bevoegdheden. Dit zorgt voor extra splitsing. Daarnaast is het voortbestaan van een regering gerelateerd aan de gebeurtenissen in de regio’s. De oorzaak hiervoor is dat de identiteit en de basis van de partijen in de lokale regio’s ligt. Het federale belang raakt daardoor ondergeschikt aan het regionale belang.

Lees meer over de gecompliceerde Belgische formatie in het Spaanstalige artikel van Infobae.