Arco Timmermans op BNR over het verdelen van de Europese topposities

In Brussel hebben ze van zondag 30 juni op maandag 1 juli een marathonvergadering gehouden over onder meer wie de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie moet worden. Arco Timmermans, bijzonder hoogleraar Public Affairs aan het Instituut Bestuurskunde van Universiteit Leiden, was te gast in de uitzending van BNR om te praten over het verdelen van de Europese topposities.

Jesse Pinster, verslaggever, deelt vanuit Brussel mee dat rond 11:00 de 28 staatshoofden van de Europese Unie weer met elkaar aan tafel zitten. Hij zegt dat het mogelijk is dat de oplossing nadert. Namen die hardnekkig circuleren voor het mogelijke voorzitterschap zijn onder andere Frans Timmermans.

De verdeling

Zo werd gezegd dat Timmermans de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie zou worden. Pinster vermeldt hierbij dat het een lastige puzzel is, waarbij meerdere topposities als puzzelstukjes moeten worden aangevuld. Zo zou Kristalina Georgieva, de Bulgaarse, voorzitter worden van de Europese raad. Jean Michel, de Belgische premier, zou als het ware minister van Buitenlandse Zaken worden. Tot slot wordt de naam Manfred Weber genoemd, de Christendemocraat, die de positie van het voorzitterschap van het Europees Parlement zou innemen.

Lange onderhandelingen

Presentator Jörgen Raymann stelt Arco Timmermans de vraag waarom de onderhandeling zo lang bezig is? Timmermans legt uit dat het politieke spectrum steeds meer gepolariseerd wordt. ‘Het is heel moeilijk om in het midden tot overeenkomst te komen met aan de ene kant Anti-Europese partijen en aan de andere kant de Groene partijen. Aan beide kanten is er soort hete adem voelbaar’. Daarnaast benoemt Timmermans dat de partij politiek en de reputatie van de kandidaten ook van belang is. Tot slot meldt Timmermans dat de vertegenwoordiging van de landen zelf ook een rol speelt. ‘Als de regeringsleiders aan tafel zitten kan dat twee dingen betekenen. Het kan zijn dat het beklonken is of het is hopeloos’.

Luister verder op BNR.