Jelle van Buuren bij PAUW over Nederlandse kinderen in Jihadistisch milieu

Er is een nieuw dreigingsbeeld verschenen van de Nederlandse Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV). Tijdens de uitzending van PAUW op maandag 24 juni jl, besprak Pauw met onder andere Jelle van Buuren, Universitair docent Terrorism and Political Violence aan de Universiteit Leiden - Institute of Security and Global Affairs (ISGA), over dit rapport. Zij spraken met name over de Nederlandse kinderen in Jihadistisch milieu.

De meeste kinderen zitten met hun ouders in kampen beheerd door Koerden. Ze worden daar niet berecht en ook niet naar Nederland of andere Europese landen gebracht. Als gevolg blijven de kinderen dus in de kampen wachten tot de situatie verbeterd. In Syrië en Turkije zitten 150 ISIS aanhangers met zo’n 200 kinderen en het merendeel, zo blijkt uit het rapport van de NCTV, is nog altijd overtuigd van het ISIS gedachtegoed. Hierdoor worden deze uitreizigers gezien als een blijvende dreiging.

Het Kalifaat

Jelle van Buuren zegt dat dit absoluut geen goed nieuws is. Hij onderbouwt hierbij het volgende: ‘Het idee is ontstaan dat het Kalifaat weg is, en dat dus het probleem ook weg is. Daardoor gaan de meesten weer over tot de orde van de dag. Het is alleen absoluut niet het geval dat het probleem weg is. En dit idee heerst niet alleen bij deze uitreizigers, maar dat zie je over heel de wereld. Je ziet dat netwerken nog steeds actief zijn, en dat er aanslagen worden gepleegd. Denk maar aan Sri Lanka. Je ziet dat die netwerken heel actief zijn en zich bezig houden met de lange termijn visie’.

De beleidskeuze

Jelle vervolgt: ‘Er is natuurlijk wel een verschil tussen de ouders die denkbeelden nog steeds hebben en de kinderen. Als je het hebt over de Nederlandse kinderen zit 80-85% in de leeftijdscategorie 0 t/m 4 jaar, die kun je dit niet aanrekenen en daarvan kun je nu nog niet zeggen dat ze ook dat gedachtegoed hebben. Maar dat beleid van ‘We hopen dat het vanzelf over gaat’, het gaat niet vanzelf over. Dus de keus is of je haalt ze actief terug en zet hier alles in wat je hebt om het in goede banen proberen te leiden. Dit is niet zonder risico maar dan heb je wel de controle erover. Of ze verdwijnen op enig moment en duiken misschien wel jaren later elders op of komen terug naar Nederland en dan op een andere manier… Des te langer je wacht, des te groter wordt het probleem’.

Kijk het verder op PAUW.