Corinne Hofman naar KITLV voor diepgaand onderzoek Caribisch gebied

Prof.dr. Corinne Hofman gaat de komende vijf jaar met haar groep onderzoek uitvoeren bij het Koninklijk Instituut voor Taal-. Land-, en Volkenkunde (KITLV-KNAW), gevestigd op de Leidse campus. Haar onderzoek naar de diepe geschiedenis en het inheemse erfgoed van het Caribisch gebied sluit goed aan bij de visie en versterkt de focus op deze regio van het KITLV. Hofman blijft haar onderwijs aan de Faculteit der Archeologie voortzetten.

Prof.dr. Corinne Hofman

Sociaal-politiek debat

‘Ik kijk uit naar nauwere samenwerking met het KITLV en deelname aan het huidige maatschappelijke discours en sociaal-politieke debat over dekolonisatie,’ zegt Corinne Hofman in een reactie. ‘Met onze lokale Caribische partners gaan we ons met name richten op de vertaling van ons onderzoek naar het brede publiek.’

Vergelijkend perspectief

Ook prof.dr. Gert Oostindie, directeur van het KITLV, is blij met het nieuws. ‘Het KITLV is vereerd en blij dat de onderzoeksgroep van Corinne Hofman voor het KITLV heeft gekozen. Dit zal ons beider onderzoek naar de Cariben en naar cultureel erfgoed in vergelijkend perspectief zeer versterken.’

Onderzoeksteam

Corinne Hofman begint op 1 september 2019 bij het KITLV. Een deel van haar onderzoeksteam gaat met haar mee, namelijk dr. Menno Hoogland, dr. Andrzej Antczak en dr. Marlena Antczak, alsmede een aantal jongere onderzoekers.