Marieke Liem op NPO 3 over jaloezie en moord

Op vrijdag 24 mei jl. was Marieke Liem, universitair hoofddocent van het Institute of Security and Global Affairs aan de Universiteit Leiden, te zien in het programma ´Vreemdgaan met Filemon´ op NPO3. Liem vertelde over de relatie tussen jaloezie en moord en verwees daarbij naar wetenschappelijk onderzoek naar partnerdoding.

Volgens Liem komt partnerdoding ongeveer 30 keer per jaar voor, daarvan is bij 1 op de 5 jaloezie het  hoofdmotief, waarbij vrouwen niet zelden worden gezien als het seksuele bezit van mannen. Jaloezie kan in deze context worden gezien als bezitsdrang, zich uitend als: ‘Als ik haar niet mag hebben, dan niemand.’ Liem vertelt dat uit de statistieken naar voren komt dat van deze partnerdodingen in 90% door een man worden gepleegd en 10% door een vrouw.

Voorbeelden

Ter illustratie komt Liem met drie voorbeelden; Kim stoker die door haar partner is gedood door 30 messteken; Celesta Kempers, gedood door 85 messteken en Antoinette Kunemund, vermoord door 48 messteken. Een dergelijke groot aantal messteken kan de hoeveelheid woede reflecteren, die gepaard ging met de moord. In de zaak Kunemund werd het slachtoffer gedood door haar ex-partner vanwege het hebben van een nieuwe liefde. Liem geeft aan dat deze moorden vaak onvoorbereid zijn, met andere woorden: men bedenkt vaak niet van tevoren om de ander van het leven te beroven.

Spijt

Tot slot vertelt Liem over de gesprekken die zij heeft gevoerd met verdachten van partnerdoding: ‘Sommigen betuigen heel veel spijt, anderen kunnen het niet herinneren en weer anderen ontkennen het. Enkelen willen zich herenigen met de partner, zij hebben de partner van het leven beroofd, zij altijd van elkaar gescheiden zullen zijn – de enige manier om zich opnieuw aan hun partner te binden is door een einde te maken aan hun eigen leven.’ Liem concludeert dat partnerdoding zelden voorkomt – en wanneer de context daar is – jaloezie een grote rol kan spelen.

Kijk de aflevering terug op NPO 3, vanaf 24:00 minuten.