Expositie zoomt in op turbulente roeigeschiedenis Njord

Antieke houten riemen, zwaarbevochten blikken en iconische foto’s uit de roeigeschiedenis. Een expositie in de Oude UB zoomt in op beslissende figuren en momenten uit het 145-jarig bestaan van de Koninklijke Studenten Roeivereniging Njord.

Enkele historische blikken (medailles) van Njord.

Die rijke geschiedenis van Njord begon in 1874. De Leidse student James Cohen Stuart riep zijn vrienden op om samen met hem een studentenroeivereniging te beginnen. Die zou, na de oprichting van de eerste burgerroeivereniging in 1847, de eerste studentenroeivereniging van Nederland worden. De expositie blikt terug op sleutelmomenten zoals de oprichting, de Tweede Wereldoorlog, historische overwinningen en de recente explosieve ledengroei.

Zes keer de Varsity

Met weinig geld en gebrekkig materiaal ging de vereniging niet soepel van start. Maar de roeiers van de voor de leden legendarische trainer P. Damsté - hij introduceerde serieuze discipline - zorgden voor een ommekeer. Zij wonnen in de jaren ’80 van de 19e eeuw zes keer achter elkaar de Varsity, de belangrijkste studentenroeiwedstrijd van Nederland. De boot van deze ploeg, de Sans Nom, hangt nog altijd in de Zwanenzaal, de borrelzaal van Njord.

Foto's van roemruchte wedstrijden.

Nazi-Duitsland

De expositie gaat ook in op Nazi-Duitsland en de Tweede Wereldoorlog. Twee Njord-roeiers deden mee aan de Olympische Spelen van ’36 in Berlijn en deden thuis bij hun roeikameraden verslag van Hitlers Duitsland. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de Leidse universiteit door de nazi's gesloten en ging een aantal studenten in verzet. Onder hen waren ook ‘Njordmannen’ die Engelandvaarder werden. Zij staken de Noordzee over en sloten zich aan bij de geallieerde strijdkrachten.

Koninklijk

Een eeuw na de oprichting maakte Njord een turbulente ontwikkeling door. Lidmaatschap bij het Leidsche Studenten Corps was geen voorwaarde meer om lid te worden van Njord. En waar Njord voorheen een mannenvereniging was, werden er nu ook vrouwen toegelaten. In 1974 gaf koningin Juliana Njord het predicaat ‘Koninklijk’  en nog altijd is Njord de enige koninklijke studentenvereniging.

Groei in leden en prestaties

Ook de laatste 25 jaar groeit de vereniging nog aanzienlijk, zowel in ledenaantallen als in prestaties. Tegenwoordig heeft Njord bijna duizend leden, een ruime verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden. Ook behaalden de roeiers diverse nationale titels en olympische medailles. Zoals tijdens de laatste Olympische Spelen in 2016: toen won 'Njordvrouw' Nicole Beukers een zilveren medaille in de vrouwen dubbelvier.

Mail de redactie