Daan Weggemans in NOS over de recente video van IS-leider Abu Bakr al-Baghdadi

Op maandag 25 april 2019 verscheen een video op het internet waarop IS-leider Abu Bakr al-Baghdadi te zien en te horen zou zijn. De islamitische terreurgroep IS heeft deze video op het internet verspreid. Baghadadi is sinds 2014 niet meer in het openbaar verschenen.

Daan Weggemans, onderzoeker aan het Institute for Security and Global Affairs van Universiteit Leiden, noemt deze ‘wederopstanding’ ‘heel opvallend’. Waarom Baghdadi nu na jaren van afwezigheid weer opduikt, blijft giswerk. ‘Als het een bewuste keuze is geweest van IS of hemzelf om een bericht naar buiten te brengen, dan duidt dat op een bepaalde strategische keuze’, zegt Weggemans.

De positie van IS

Daan Weggemans denkt dat de verschijning van de IS-leider te maken kan hebben met de veranderde positie van IS. Het kalifaat van IS in Syrië en Irak is verslagen, maar de organisatie zelf niet. Die is ondergronds gegaan. Toen IS nog groot was, was de noodzaak voor Baghdadi om in het openbaar te verschijnen misschien minder groot, zegt Weggemans. Maar nu de organisatie versplinterd is, kan die noodzaak er wel zijn. ‘Ook voor mensen die IS steunen, want voor heel veel mensen binnen die organisatie was ook lang onduidelijk of hun leider nog leefde’.

Lees het volledige artikel op NOS.

Bron foto NOS