Masterstudenten Industrial Ecology geselecteerd voor EU-project duurzame start-ups

Vier studenten van de master Industrial Ecology zijn onlangs geselecteerd om deel te nemen aan het Accelorator Programme van de EIT Climate-KIC, dat duurzame start-ups op weg helpt. De vier studenten gebruiken kokosnootschillen om duurzame platen te ontwikkelen voor bijvoorbeeld het maken van meubels.

De vier studenten (in volgorde van bovenstaande foto) zijn Anurag Bhambani (BSc Civil Engineering), Mel Valies (BSc Aeronautical Engineering), Sachithanandha Sundaram Shanmugasundaram (BSc Mechanical Engineering) en Simon Begeer (BSc Public Administration). Alle vier volgenden zij de MSc Industrial Ecology. Tijdens hun master namen zij alle vier deel aan de vijf weken durende zomercursus ‘The Journey’ van EIT Climate-KIC. Deze Europese community voor kennis en innovatie werkt aan het klimaat door onder andere duurzaam ondernemerschap te stimuleren. Na afronding van decursus kunnen studenten zich aanmelden voor het Accelerator Programme dat duurzame starts-up op weg helpt.

Wat maakt jullie start-up zo bijzonder?

We hebben het zogenaamde CoirWood ontwikkeld, platen gemaakt van niets anders dan kokosnootschil. Het idee is dat deze platen terecht komen bij ontwerpers, meubels makers en doe-het-zelf-zaken om bijvoorbeeld meubels of vloeren te maken. Het is een 100% natuurlijk alternatief voor andere soorten plaat. Ons materiaal is anders omdat het geen chemische bindmiddelen bevat. Hierdoor komen er dus ook geen schadelijke stoffen vrij als je de platen bewerkt of gebruikt. Bovendien kan je het vermalen tot poeder en hergebruiken als potgrond.’

Waarom hebben jullie het EIT Climate-KIC Accelorator Programme nodig?

‘We zijn al een tijdje bezig met ons idee. Zo hebben we de cursus Interdisciplinairy Project Groups gebruikt om onze ideeën verder te ontwikkelen. De belangrijkste reden om ons op te geven voor het programma is dat het ons de financiële en praktische ondersteuning biedt om ons idee te ontwikkelen tot een waardige start-up. We weten dat er op de markt vraag is naar ons product en onze ideeëen, maar dat er ook veel fouten op de loer liggen. Het ligt voor de hand dat je een hoop (kostbare) fouten maakt als je een groot bedrijf wilt worden. We hebben dus de financiële middelen nodig en de begeleiding van mensen die deze fouten in het verleden hebben gezien of zelf hebben gemaakt, zodat ze ons hiervan kunnen behoeden!’

Hoe willen jullie de start-up de komende tien jaar gaan ontwikkelen?

‘In de komende twee tot zeven jaar zijn we van plan een fabriek in India op te zetten (hier komt één van ons vier vandaan), en distributiekanalen en ons eigen verkoopkantoor op te zetten in de Benelux. Daarnaast willen we onze markt uitbreiden naar de rest van Europa en Noord-Amerika en de lokale markt in India en Zuid-Azië. Verder willen we graag uitbreiden met andere natuurlijke materialen en eindproducten.’

Hoe heeft de master Industrial Ecology jullie geholpen bij dit project?

‘Onze gemeenschappelijke reden om te kiezen voor Industrial Ecology was de brede visie op milieuproblemen. Vergelijk het met een antibioticum met een breed spectrum, waardoor het niet één, maar een heel scala aan bacteriestammen kan aanvallen. Milieuproblemen vereisen net zo’n aanpak, aangezien het probleem niet eenduidig of makkelijk te definiëren is. Industrial Ecology helpt je bij het ontwikkelen van het zogenaamde ‘systeem denken’ en biedt je de instrumenten en werkwijzen om deze milieuproblemen aan te pakken. Het is belangrijk dat we onze manier van leven van vandaag de dag veranderen in een manier die een stuk duurzamer is. Het veranderen van onze manier van leven kan ons juist ook extra mogelijkheden bieden.

Als u meer wilt weten over het Climate-KiC Master label programma, lees dan het interview met Margot Moeslinger.

EIT Climate-KIC

EIT Climate-KIC is een kennis- en innovatiecommunity (KIC) die werkt aan een snellere overgang naar een koolstofvrije economie. Ondersteund door het Europees Instituut voor Innovatie en Technologie (EIT), identificeert en ondersteunt het innovatie die de samenleving helpt om de gevolgen van klimaatverandering tegen te gaan en te beperken. Climate-KIC gelooft dat een koolstofarme, duurzame economie niet alleen noodzakelijk is om catastrofale klimaatsverandering te voorkomen, mar ook een schat aan kansen biedt voor het bedrijfsleven en de samenleving. Het EIT Climate-KIC wordt ondersteunt door het EIT, een orgaan van de Europese Unie.