Rob de Wijk in verschillende media over zijn nieuwe boek

Er is een nieuwe wereldorde op komst met China als dominante supermacht, betoogt Rob de Wijk, Hoogleraar International Relations and Security aan het Institute of Security and Global Affairs, in zijn nieuwe boek ‘De nieuwe wereldorde - Hoe China sluipenderwijs de macht overneemt’.

Het boek

Rob de Wijk schreef het boek ‘De nieuwe wereldorde - Hoe China sluipenderwijs de macht overneemt'. Hierin betoogt hij dat de Chinese wereldorde eraan komt. Als de Volksrepubliek zijn honderdste verjaardag viert, moet de droom van de Chinese president Xi zijn uitgekomen: China als leider van de wereld. Rob de Wijk legt uit dat deze droom werkelijkheid wordt als China koploper wordt van de nieuwe industriële revolutie. De revolutie die gaat over Internet of Things, nanotechnologie en Artificial Intelligence. Als gevolg hiervan gaat de Westerse wereldorde met zijn democratie, vrijemarkteconomie, internationale recht, mensenrechten en burgerlijke vrijheden op de schop. Wat betekent dit voor ons? En is het tij nog te keren?

Lees hier een fragment uit De nieuwe wereldorde.

Discussie

Verschillende media stellen de overname van China, hoe de Wijk deze beschrijft, ter discussie. Als voorbeeld het artikel in Trouw zegt Erik Borgman, hoogleraar publieke theologie aan Tilburg University het volgende erover: "Het is mij te gemakkelijk om te denken dat China de grote bedreiging voor onze vrije samenleving is. Onze vrijheid staat allereerst van binnenuit onder druk, en dat is een probleem dat al veel langer speelt.”

Stefan Paas, hoogleraar missiologie aan de Vrije Universiteit en aan de Theologische Universiteit Kampen, ziet ook vooral een dreiging van binnenuit: "De opkomst van China confronteert het Westen natuurlijk met andere staatsvormen en ideeën van macht. Maar ook zonder China zijn we niet vrij van problemen, en het is de vraag hoe we daarmee omgaan”.

Gevaar

In NRC schrijft de Wijk uitgebreid over de economische en politieke invloed die China uitoefent in Oost-Europa door Forum 16+1 en de rest van de wereld door het Belt and Road-initiatief. Daarnaast schrijft hij over rol van China in de datarevolutie.