Bart Custers in Trouw over nieuwe cybercrimewet

Deze maand is de nieuwe wet computercriminaliteit van kracht geworden. De politie krijgt daarmee vergaande bevoegdheden om cybercrime aan te pakken. Onschuldige burgers kunnen de dupe zijn als daarmee niet al te terughoudend wordt omgesprongen, schrijft Bart Custers, (hoofd onderzoek bij eLaw, het centrum voor recht en digitale technologie) in dagblad Trouw

Bart Custers

Vanaf 1 maart mag de politie onder bepaalde omstandigheden uw computer hacken en spyware installeren. Zo kan de politie bestanden van verdachten inzien en meekijken en meeluisteren door bijvoorbeeld op afstand microfoons en camera’s aan te zetten of toetsaanslagen te registreren. Dat veroorzaakt aanzienlijke inbreuken op het recht op privacy, als onder andere persoonlijke berichtjes worden ingezien. Dat kan gerechtvaardigd zijn, net als de inzet van telefoontaps, maar het moet wel proportioneel zijn. Maar de toegevoegde waarde voor de opsporing van criminaliteit is niet altijd duidelijk. Om risico’s te voorkomen zou de politie zeer terughoudend moeten zijn met de inzet van deze bevoegdheden. Alleen als de meerwaarde voor het verzamelen van bewijs en het aanhouden van verdachten duidelijk is, weegt dit op tegen de risico’s op vergissingen.

Het interview is terug te lezen op de website van Trouw.