Jan Melissen in het NRC over de diplomatieke situatie in Venezuela

De politieke situatie in Venezuela wordt steeds ingewikkelder. Op maandagochtend 4 februari erkende verschillende EU-landen, inclusief Nederland, Guiadó als legitiem waarnemend president. Dr. Jan Melissen, verbonden aan het Clingendael Instituut en het Institute of Security and Global Affairs (ISGA) aan de Universiteit Leiden spreekt hier over in het NRC.

Diplomatie

Diplomatie bedrijven tussen twee verschillende machtspartijen is ingewikkeld. Er ontstaat een grijs gebied en in het ergste geval gaat het mis. Neem de mislukte evacuatie uit Sirte (Libië), waarbij mariniers uit Nederland in de handen vielen van Gaddafi’s soldaten. Ondanks de benoeming van Guiadó, zijn de diplomatieke relaties met president Maduro nog niet verbroken. Maduro’s diplomaten zijn namelijk nog steeds werkzaam op de ambassades. Iemand niet meer steunen is dus niet hetzelfde als de diplomatieke relaties verbreken.

Lees het volledige artikel op de website van het NRC.