Universiteit Leiden

nl en

Felienne Hermans is columnist bij AG Connect

Met ingang van januari 2019 is Felienne Hermans van het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) vaste columnist bij AG Connect. Voor dit IT-vakblad zal zij tien keer een column schrijven die aansluit bij het thema van het blad. Hermans: ‘Vanuit het onderwijs kijk ik weer anders naar het veld dan mensen die zelf werkzaam zijn in de IT, dat vonden ze een waardevolle aanvulling.’

Programmeren voor iedereen

Hermans is universitair hoofddocent bij het LIACS. Hier doet ze onderzoek naar programmeeronderwijs, in het bijzonder voor kinderen. ‘We kijken daarbij bijvoorbeeld naar hoe kinderen in de war kunnen zijn van programmeren, oftewel misconcepten ontwikkelen,’ vertelt Hermans. ‘Ook kijken we naar hoe we programmeeronderwijs toegankelijk kunnen maken voor een breder publiek.’ Zo wil ze bijvoorbeeld ook meisjes aanmoedigen om te gaan programmeren, en kinderen helpen waarvoor de bestaande tools niet zo geschikt zijn, zoals slechtziende kinderen.

AG Connect

AG connect is het grootste vakblad voor mensen werkzaam in de IT. Het is ontstaan uit een fusie tussen de Automatiserings Gids, IT-infra en Informatie. Het platform heeft een website die dagelijks up-to-date wordt gehouden en een gedrukt tijdschrift dat eens in de twee weken verschijnt. ‘Ik ga bij hen aan de slag omdat de eindredactie naast de bestaande columnisten op zoek was met iemand met een brede blik,’ legt Hermans uit. ‘Vanuit het onderwijs kijk ik anders naar het veld dan mensen die zelf werkzaam zijn in de IT, dus dat leek hen een waardevolle aanvulling. Verder sluit mijn onderzoek naar leren programmeren ook goed aan bij de vraag van de sector om meer programmeurs.’

Columns

Hermans zal dit jaar tien columns schrijven voor AG Connect. In haar eerste column ‘Jong geleerd is oud gedaan?’ vertelt Hermans of je per se jong moet beginnen als je later programmeur wilt worden. Er zal eens per maand een nieuwe column verschijnen.

11 februari - Jong geleerd is oud gedaan?

25 maart - Zo geef je duurzaam programmeerles op school

8 mei - De onredelijke effectiviteit van machine learning

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie