Een échte professor voor de klas

Les over aerodynamica van vice-rector Hester Bijl, over kinderrechten van UNICEF-hoogleraar Ton Liefaard, of over spieren van LUMC-hoogleraar Annemieke Aartsma-Rus. Omdat de Universiteit Leiden haar 444-jarig bestaan viert, trakteert ze op een gastles.

Welke vorm moeten windmolens en vliegtuigen hebben om zo goed mogelijk te werken? Hoe werken spieren en wat als ze niet goed werken door een erfelijke ziekte zoals Duchenne? Met dit soort vragen gingen ruim 1600 leerlingen uit groep 7 van basisscholen in Leiden en Den Haag en de regio aan de slag. Zij kregen op de verjaardag van de universiteit (8 februari) les van een echte professor.

Bekijk een impressie van de ochtend

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Deze Meet the Professor-gastlessen waren het startschot van de 444-viering van de Universiteit Leiden. In 2019 bestaat de Universiteit Leiden, opgericht in 1575, 444 jaar. De kinderen van 37 klassen in Den Haag, 20 klassen in Leiden, 2 in Hillegom, en 1 in Leidschendam, Voorschoten en Zoeterwoude Rijndijk kregen een uur een Leidse professor voor hun klas. De leerlingen hebben de gastles al met elkaar voorbereid. In zes lessen kregen ze steeds meer informatie over ‘hun’ professor en zijn of haar onderzoek.

Dit zeiden de hoogleraren er zelf over: