Tentoonstelling in Leidse stadhuis over 444 jaar universiteit

De Universiteit Leiden bestaat 444 jaar en dat vieren we natuurlijk met de inwoners van Leiden en Den Haag. Het feestjaar wordt dan ook afgetrapt met een expositie op een symbolische plek: in het Leidse stadhuis.

De tentoonstelling omvat 24 grote posterpanelen en twee vitrines en is gratis te bezichtigen voor alle bezoekers van het Leidse stadhuis. Iedereen die daar komt, om een paspoort te vernieuwen of een rijbewijs aan te vragen of iets dergelijks, kan de universiteit zo beter leren kennen. En bijvoorbeeld ontdekken dat studenten twaalf procent van de bevolking van Leiden uitmaken.

Weinig woorden en mooie foto’s

Samensteller van de tentoonstelling is Erik-Jan Dros, masterstudent Book and Digital Media Studies aan de Leidse universiteit. Hij maakte de tentoonstelling als onderdeel van zijn stage bij de Universiteitsbibliotheek. ‘Het was moeilijk kiezen wat we in weinig woorden en mooie foto’s konden en wilden vertellen over die 444 jaar. We hebben vooral gekozen voor wat je nu in de stad merkt van de universiteit en haar studenten.’

Studentenhuizen

Onderwerpen die aan bod komen, zijn onder andere Oranje in Leiden, het Leiden Bio Science Park, sport, Leidse musea, drie October, studentenhuizen en het Academiegebouw. De tentoonstelling belicht beroemde momenten in de geschiedenis, zoals de kruitramp, maar ook jaarlijks terugkerende zaken zoals de duizenden eerstejaarsstudenten die tijdens de introductieweek Leiden leren kennen.

Werken voor, in en met de universiteit

Voor Dros was het soms flink zoeken naar geschikte foto’s. ‘Er zijn bijvoorbeeld weinig foto’s van niet-wetenschappelijk personeel van de universiteit. Die wilde ik wel laten zien, want in al die universitaire gebouwen wordt veel werk verricht, niet alleen in onderzoek en onderwijs, maar ook in de catering, het gebouwbeheer, de administratie. Veel Leidenaren werken in, voor of met de universiteit.’

Koets tijdens 3 October-optocht

Wat vindt Dros de leukste foto? ‘De foto van een breed lachende rector en de burgemeester in de koets van de 3 October-optocht vind ik heel vrolijk, en symbolisch voor de nauwe band tussen stad en universiteit.’

444-sokken en Leidse sneakers

Humor en de warme band kenmerkten ook de speeches van de rector en de burgemeester tijdens de opening van de tentoonstelling op donderdag 24 januari. Rector magnificus Carel Stolker citeerde daarbij een gedicht over vriendschap van Jan van Hout, een van de oprichters van de Universiteit Leiden in 1575. Burgemeester Henri Lenferink roemde de rol van de Leidse universiteit bij de ontwikkeling van de stad.

Twee tentoonstellingen

Tegelijkertijd met de tentoonstelling in het Leidse stadhuis is er een tweede tentoonstelling over 444 jaar universitaire geschiedenis in de Universiteitsbibliotheek (UB).  In deze expositie, Minerva’s Metamorfosen, zijn originele documenten en voorwerpen uit de collecte van de UB te bezichtigen. In de UB is op 20 februari ook een publieksmiddag over de geschiedenis van de universiteit.

Beeld: Taco van der Eb
Mail de redactie

Ook in Den Haag en in het Engels

Voor internationale bezoekers zijn de teksten van de tentoonstelling ook in het Engels beschikbaar. Voor degenen die de universiteit en de vele begrippen uit haar geschiedenis en heden nog niet kennen, is er een begrippenlijst, met tekst en uitleg over deze universitaire woorden en begrippen.

In het najaar zal de tentoonstelling ook in het Haagse stadhuis te zien zijn, in een aangepaste vorm, met daarin ook aandacht voor de 20 jaar dat de Universiteit Leiden een Haagse campus heeft.