Kutsal Yesilkagit over de aanbevelingen van de Comissie- Remkes

Urgente maatschappelijke problemen zoals de opwarming van de aarde, internationale veiligheid en migratie kunnen niet door nationale parlementen worden verholpen. De Tweede Kamer verliest controle op problemen die in Europees verband worden aangepakt. De aanbevelingen van de staatscommissie schieten tekort.

Dat schrijven Kutsal Yesilkagit, Hoogleraar Public Administration aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden, en Mendeltje van Keulen, Lector aan de Haagse Hogeschool, in een opinie stuk van het NRC van maandag 21 januari 2019. Het artikel is een reactie op het recent verschenen eindrapport Lage drempels, hoge dijken waarin de commissie-Remkes aanbevelingen doet voor de versterking van ons parlementaire stelsel met als doel de Tweede Kamer te versterken als een voor burgers herkenbare en invloedrijke volksvertegenwoordiging. Daarvoor moet de Tweede Kamer parlementaire grip en toezicht krijgen op internationaal beleid.

ZBO's

Binnen en (vooral) buiten de EU krioelt het dan ook van de internationale samenwerkingen en veel van onze nationaal georganiseerde bestuurscommissies (de zogenoemde ZBO’s, zelfstandige bestuursorganen) werken met internationale belangenorganisaties om regels en beleid op te stellen. De vraag luidt daarom hoe de Eerste en Tweede Kamer grip kunnen houden op beleid en toezicht in een wereld waarin grote maatschappelijke problemen niet langer op nationaal niveau worden opgelost. Hoe moet het parlement controle houden als steeds meer onafhankelijke, internationale organisaties Europees beleid vormgeven?

Lees het volledige artikel Commissie- Remkes heeft geen oog voor Europa van Kutsal Yesilkagit van maandag 21 januari 2019 op de website van het NRC.

Foto: Johan Remkes, Henriette Guest Fotografie