Kan Solid het vertrouwen in het 'kapotte' internet herstellen?

In 2019 is het internet dertig jaar oud, maar dat wordt niet groots gevierd. Dataschandalen domineren de discussie over technologie en internetmonopolisten als Google en Facebook moeten geregeld op het matje komen in verschillende parlementen om zich te verantwoorden voor machtsmisbruik, nepnieuws, datadiefstal, privacyschendingen en leugens.

Een van de grondleggers van het internet, de Britse informaticus Tim Berners-Lee, wil dit jaar stappen maken met een serieus initiatief om het internet te herstellen: het internationale project Solid. Het doel van het project is om radicaal te veranderen hoe het web nu werkt, door mensen weer echt eigenaar te maken van de data die ze produceren.

Valerie Frissen, bijzonder hoogleraar Digitale Technologie en Sociale Verandering aan de Universiteit Leiden, kijkt reikhalzend uit naar het project. 'Waar ik vooral benieuwd naar ben, is hoe ze Solid echt groot willen maken', zegt ze in de NRC. 'Het grootste risico is dat het een ons-soort-mensen-dingetje gaat worden.' Toch is ze hoopvol, vooral omdat het initiatief komt van een coryfee als Berners-Lee.

Ze wijst erop dat Solid maar één onderdeel van het oplossing is. 'Het onbehagen over bestaande platforms groeit wel, maar heeft bepaald nog geen kantelpunt bereikt. Bovendien miskennen we vaak het overduidelijke plezier waarmee mensen zich op die platforms begeven en de meerwaarde die hun dat oplevert. Echte doorbraken komen er alleen als we ook in die zin een volwaardig alternatief kunnen bieden.'