Hans de Iongh bij National Geographic voor Big Cat Month

In het kader van Big Cat Month interviewde National Geographic professor Hans de Iongh, gastonderzoeker bij het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden (CML), over bescherming en behoud van leeuwenpopulaties in Afrika.

Naast gastonderzoeker bij het CML is Hans de Iongh gastprofessor bij de Universiteit Antwerpen en voorzitter van Stichting Leo. Het interview vond plaats op een toepasselijke locatie, namelijk de Afrikaanse savanne in Burgers Zoo in Arnhem.

Interview bij National Geographic

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Gebaseerd op meer dan 20 jaar onderzoek naar het gedrag van grote katten in Afrika van het CML en de universiteit Antwerpen gaf De Iongh een toelichting op de successen en het falen van de natuurbescherming gericht op de bescherming van grote katten zoals de Afrikaanse leeuw.

Er zijn veel successen gerapporteerd in een aantal Afrikaanse landen zoals Kenia, Kameroen, Benin en Senega, zegt hij, met name dankzij de samenwerking van wetenschappers met NGO's (zoals de Leo-Stichting, IUCN, WNF en WCS) en lokale overheden en lokale bevolking. Daarbij heeft wetenschappelijk onderzoek een belangrijke bijdrage geleverd, maar het belang van praktische actie zoals de implementatie van  nationale actie plannen, natuureducatie voor Afrikaanse scholieren en verbeterde constructie van boma's voor vee is ook van groot belang.

De Iongh noemt ook de steun van het National Geographic Big Cat Intriative en van Burgers Zoo in Arnhem aan natuurbeschermingsprojecten in het veld, gesteund door wetenschappelijk onderzoek om gefundeerde beheersbesluiten te nemen.

Tot slot benadrukt hij ook het belang van capaciteitsversterking van Afrikaanse onderzoekers middels PhD onderzoek en natuureducatie voor Afrikaanse leerlingen. Het CML in Leiden heeft daar een belangrijke rol gespeeld door het opleiden van meer dan 18 Afrikaanse onderzoekers in de afgelopen 20 jaar.