Hiltje Cleveringa ontvangt eerste biografie over haar vader

Ontroerd nam Hiltje Cleveringa op 16 januari het eerste exemplaar in ontvangst van de biografie van haar vader Rudolph Cleveringa. Met enkele cliffhangers in zijn toespraak – onder ander over Churchill – moedigde biograaf Kees Schuyt het publiek aan zijn boek ook daadwerkelijk te gaan lezen.

Kees Schuyt licht zijn biografie toe.

‘Dit is een emotioneel moment voor ons, kinderen’, zei Hiltje Cleveringa nadat Schuyt haar in een vol Academiegebouw het eerste exemplaar overhandigde. Bijna veertig jaar na zijn dood is er nu voor het eerst een biografie van haar vader. Ze wees direct op de andere, huiselijke kant van Rudolph Cleveringa. ‘Onze vader was een eenvoudige man, die plezier had in alledaagse dingen zoals zijn kleinkinderen voorlezen. Hij was een vanzelfsprekende vraagbaak voor wie er maar langs kwam thuis, de bakker, de stationschef, kinderen…'

Churchill

Biograaf Kees Schuyt benadrukte in zijn toespraak dat Cleveringa niet had kunnen opereren zonder steun van diens vrouw Hiltje en zijn betrokken collega’s; de professoren Eduard Meijers, Ben Telders en diverse anderen. Ook spoorde Schuyt met cliffhangers het publiek aan om Recht, onrecht en de vlam der gerechtigheid te gaan lezen: ‘Lees het boek maar om te ontdekken of Churchill werkelijk op sociëteit Minerva zei I feel tremendous forces in this room.’

Diverse familileden van Cleveringa zijn aanwezig.

Ook anderen staken nek uit

Rector Carel Stolker stond stil bij een ander historisch moment: precies honderd jaar geleden promoveerde Cleveringa in het Academiegebouw bij Meijers. Hoogleraar Rick Lawson, voormalig rechtendecaan, roemde Cleveringa als boegbeeld maar wees net als Schuyt ook op de anderen die omstreeks 26 november 1940 hun nek uitstaken tegen de nazi’s: zoals de hoogleraren Barge en Van Holk in Leiden en Koningsberger in Utrecht.

Rector Carel Stolker en burgemeester Henri Lenferink ontvangen ook een exemplaar.

Geen persoonlijkheidscultus

Rechtendecaan Joanne van der Leun refereerde aan een gesprek dat ze eerder met dochter Hiltje had waarin deze opmerkte dat dit alles nooit een persoonlijkheidscultus zou moeten zijn of worden.  'Daarom is het goed dat Kees Schuyt nuance, verdieping, verbreding en context toevoegt.’ Tijn Boon van uitgeverij Boom omarmde Lawsons idee om een Engelstalige studenteneditie te maken van de biografie zodat dit stukje Leidse geschiedenis 'ook mee kan in de koffer van buitenlandse studenten'.

Expositie in de Oude UB

Ter gelegenheid van de uitgave van de biografie is er ook een expositie In het spoor van Cleveringa in de hal van de Oude UB. De tentoonstelling is te zien tot 30 maart 2019.

Foto's Moniqe Shaw

Bekijk de live-registratie van de boekpresentatie

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of