Is de rechter misleid door de minister?

Iedereen heeft wel van de vreselijke gebeurtenis gehoord: het drama in Oss met een stint, waarbij vier kinderen om het leven kwamen. Deze zaak werd op 18 oktober door de rechtbank Midden-Nederland in kort geding behandeld. Volgens jurist Werner van Bentem is de rechter echter misleid.

Wim Voermans

Werner van Bentem beschuldigt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de advocaat van de Staat van het 'misleiden' van de rechter, door willens en wetens onjuiste informatie te hebben gegeven over het besluit de stint van de weg te halen. Om die reden vraagt hij om heropening van het onderzoek, omdat de uitgangspunten van fair play en van behoorlijk bestuur worden geschaad door het moedwillig achterhouden van informatie. Hoe kunnen we erachter komen of er is gelogen?

Wim Voermans zegt hierover in RTL Nieuws het volgende: "Het komt erop neer dat er strategisch is geïnformeerd. Echt liegen, dat is moeilijk vast te stellen. Maar hier is best een boel aan de hand en de rechter zal zeker vragen hebben over hoe er informatie is gedeeld."