Christa Tobler 2x op de Zwitserse televisie over de relatie tussen Zwitserland en de EU

Op 28 september 2018 verscheen Christa Tobler als expert op het gebied van Europees recht in het politieke programma "Arena" op de Zwitserse televisie.

Het onderwerp was het gevolg van het aftreden van twee leden van de Zwitserse regering voor de rechtsverhouding tussen Zwitserland en de EU en in het bijzonder de lopende onderhandelingen over een nieuw institutioneel kader voor geselecteerde markttoegangsovereenkomsten tussen Zwitserland en de EU. Het politieke programma "Arena" kunt u hier bekijken.

Het avondnieuwsprogramma "10vor10" op de Zwitserse televisie op 28 september 2018 bevatte een interview met Christa Tobler. Het interview ging over het besluit van de Zwitserse federale regering om het Zwitserse federale parlement - net als enkele jaren geleden - de betaling van een financiƫle bijdrage aan projecten in geselecteerde EU-landen voor te stellen. Met zijn Zwitserse expertise wil de Bondsraad bijdragen aan de vermindering van economische en sociale ongelijkheden en de verbetering van het beheer van migratiebewegingen in bepaalde EU-lidstaten. Dit zijn betalingen die ook door de EER-landen worden verricht. De EU is van mening dat dit verband houdt met de toegang van Zwitserland tot de uitgebreide interne markt van de EU.