Jelle van Buuren in Trouw 'Veel blauw op het station, maar werkt dat wel?'

Amsterdam zegt goed voorbereid te zijn op terrorisme en de verdachte werd vrijdag snel gepakt. Doet Nederland het zo goed met veiligheid in de publieke ruimte?

Direct nadat terrorismeverdachte Jawed S. (19) vrijdag op het Amsterdams Centraal Station twee toeristen neerstak, wisten aangesnelde agenten hem na een schot in zijn onderlijf te arresteren. De gemeente zegt dat dit ‘kordate optreden van de politie’ laat zien dat de stad is voorbereid op dit soort incidenten. Hoe goed doet Nederland het met veiligheid in de publieke ruimte?

Ten eerste is het aantal agenten en beveiligers op stations, langs trekpleisters als de Dam en ook op evenementen de laatste jaren flink opgeschroefd, zegt terrorismedeskundige Jelle van Buuren van de Universiteit Leiden. “Zo’n openbare plek als een station is heel moeilijk te beveiligen.” De steekpartij laat zien dat je niet alles kunt voorkomen. “Maar die extra mankracht helpt wel.”

Op twee manieren. “Ten eerste om, zoals vrijdag, een dader uit te schakelen, natuurlijk – om altijd in de buurt te zijn. Maar alleen al de aanwezigheid van blauw op straat en camera’s voorkomen aanslagen door hun afschrikkende effect.” Een weldoordachte, lang voorbereide aanslag voorkomt het niet. Maar iemand die anders spontaan van plan was zijn omstanders wat aan te doen, kan er wel degelijk door terugdeinzen, zegt Van Buuren.

Punt is dat de preventieve werking die van meer agenten en beveiliging uitgaat niet is te meten. Niemand weet hoeveel het voorkomen heeft.

Lees het volledige artikel