Akkoord schadevergoeding aan gedupeerde Groningers

Minister Wiebes heeft maanden lang onderhandeld met de oliemaatschappijen Shell en ExxonMobil over de voorwaarden voor het stoppen met gaswinning uit het Groningenveld. De staat heeft nu een akkoord gesloten en afgelopen maand heeft Wiebes de uitkomsten van dit akkoord in hoofdlijnen gepresenteerd. Volgens Steef Bartman kunnen we echter nog niet spreken van een akkoord.

Steef Bartman

In het door Wiebes gepresenteerde akkoord zien Shell en ExxonMobil af van een claim voor het resterende gas dat in de grond blijft en er zijn garanties geformuleerd voor het vergoeden van de schade als gevolg van de aardbevingen in Groningen. Dit lijken harde afspraken, maar volgens Bartman is het resultaat buitengewoon mager. “Eigenlijk kun je nog niet van een akkoord spreken”, zegt Bartman in de Trouw.

Over het resultaat van het akkoord zegt Bartman het volgende: “Vanuit de staat beschouwd een buitengewoon mager resultaat. Na de commotie begin dit jaar over het intrekken van de 403-verklaring heeft Shell steeds geroepen: ‘Wij nemen onze verantwoordelijkheid. Wij staan achter de Groningers en we zullen te allen tijde garant staan voor de schulden van de Nam, voor welk bedrag dan ook’. Welnu, je kunt van dit akkoord zeggen wat je wilt, maar dat is niet het resultaat. Ten eerste omdat we nog maar moeten zien of die nadere overeenkomsten worden gesloten en het akkoord dus bindend wordt. En ten tweede, de garanties die wel gegeven worden zijn sterk in de tijd beperkt”.