Noord-Korea verbetert kernreactor

Nieuwe satellietbeelden tonen dat Noord-Korea de infrastructuur heeft verbeterd rondom atoomcentrum Yongbyon, dat splijtstof produceert voor kernwapens. Het laat zien dat Kim Jong-un stug doorgaat met zijn kernwapenprogramma.

In de analyse staat weliswaar dat de verbeteringen aan het atoomcentrum geen relatie hebben met Noord-Korea's belofte om te stoppen met kernproeven, maar dat Pyongyang nu doorgaat met groot onderhoud van de nucleaire fabriek is zorgelijk. Dat Kim Jong-un zijn schaarse financiële middelen daarvoor inzet, laat zien dat er van denuclearisatie voorlopig geen sprake is.

Dat staat in schril contract met Trumps verklaring onlangs dat er vanuit Noord-Korea niet langer een nucleaire dreiging is. ,,Hij heeft gewoon gelogen. Het heeft het uit zijn duim gezogen'', concludeert Remco Breuker, Koreadeskundige van de Universiteit van Leiden. Hij is niet verbaasd dat Pyongyang ongestoord door lijkt te gaan met het kernwapenprogramma, de 'verbeterde verhouding' met de VS ten spijt. ,,Noord-Korea heeft nooit gezegd dat ze reactoren gaan ontmantelen.''

Meer weten?

Lees het artikel van Marlies van leeuwen bij het AD.