FC Twente en de gemeente Enschede: is er sprake van verboden staatssteun?

FC Twente wil een garantstelling van zeven miljoen euro van de gemeente zodat het kan werken aan een financieel herstel. Als de gemeente de club hierin tegemoetkomt, maakt het zich echter mogelijk schuldig aan verboden staatssteun.

Maarten Aalbers

Indien de gemeente de garantstelling geeft aan FC Twente, dan kan het zo zijn dat de Europese Commissie tot de conclusie komt dat er staatssteun is. Dit heeft onder meer te maken met het feit dat FC Twente het geld tevens wil gebruiken om te investeren in de selectie.

Volgens Maarten Aalbers zou de gemeente Enschede navraag moeten doen bij de Europese Commissie, zo vertelt hij in Soccernews. “In dit geval doet Enschede er verstandig aan dit vooraf ter toetsing voor te leggen aan de Europese Commissie. Die commissie biedt gemeenten weliswaar veel ruimte voor staatssteun, maar ze moeten wel kunnen aantonen dat die steun een maatschappelijke functie heeft”, aldus Aalbers.

Mocht de gemeente toch een garantstelling willen geven en de Europese Commissie komt later tot de conclusie dat er verboden staatssteun is toegepast, dan moet FC Twente het bedrag direct terugbetalen. “In het uiterste geval kan dat zelfs betekenen dat Enschede FC Twente voor de rechter moet dagen.”