Leo Lucassen over migratie in Nederland

Leo Lucassen, hoogleraar Global Labour and Migration History aan de Universiteit Leiden, was te gast bij Radio1 om te spreken over zijn nieuwe (herziene) boek: ‘Vijf eeuwen migratie: een verhaal van winnaars en verliezers’.

Acht jaar geleden verscheen het boek ‘Winnaars en Verliezers’ over vijfhonderd jaar Nederlandse migratiegeschiedenis. Dit boek schreef Leo Lucassen samen met zijn broer Jan Lucassen, bijzonder hoogleraar aan de Vrije Universiteit. Vanwege de actuele discussie rond het thema migratie  besloten ze een herziene versie uit te brengen.

Leo Lucassen: ‘Het motief om dit boek te schrijven is de discussie zoals die nu wordt gevoerd, zo ook in het politieke en open debat. Er wordt onnodig negatief naar de kijken. Als het over migratie gaat, gaat het over problematische migratie, dan gaat het bijna altijd over hele specifieke groepen. Tegenwoordig zoomen mensen gelijk in op mensen die ze hekelen. Migratie is een groter fenomeen, ook mensen die verhuizen.’

Meer weten?

Beluister het hele fragment op NPO Radio1