Koninklijke onderscheiding voor Jan Michiel Otto

Wegens zijn grote verdienste voor de ontwikkeling van de rechtsstaat is de Leidse jurist en bestuurskundige Jan Michiel Otto benoemd tot Officier in de Orde van Oranje Nassau. Otto kreeg de onderscheiding op zijn afscheidssymposium op 29 juni.

Otto is emeritus hoogleraar Recht en Bestuur van ontwikkelingslanden en was tot 2018 directeur van het Van Vollenhoven Instituut. Op zijn afscheidssymposium verraste de Leidse burgemeester Henri Lenferink hem met deze koninklijke onderscheiding. Otto’s werk is van grote invloed geweest (en nog steeds) op de ontwikkeling van de rechtsstaat in Indonesië, China en diverse landen in Noord-Afrika. Daarnaast heeft Otto veel promovendi en onderzoekers uit die landen bij hun onderzoek begeleid.

Internationaal toonaangevend onderzoek

Ook in Leiden was zijn impact groot. Otto ontwikkelde binnen de rechtenfaculteit de studie naar recht, bestuur en rechtsstaatopbouw in ontwikkelingslanden. Hiermee bezorgde hij de universiteit een internationaal leidende rol in dit vakgebied. Onder Otto’s leiding groeide het Van Vollenhoven Instituut uit tot een internationaal toonaangevend onderzoeks- en onderwijsinstituut op het gebied van de studie naar recht, bestuur en ontwikkeling in Azië, Midden-Oosten, Noord-Afrika en Sub-Sahara Afrika.

Tactvol en doortastend optreden

Dankzij zijn permanente inzet en grote expertise heeft Otto bijgedragen aan de succesvolle honorering van tientallen extern gefinancierde onderzoeksprojecten. Collega’s roemen zijn tactvolle en tegelijkertijd doortastende optreden waardoor bijzondere samenwerkingen van de grond kwamen, zoals met de Universiteit van Benghazi in Libië.

Maatschappelijke betrokkenheid

Zijn gepassioneerde inzet voor de (rechts)wetenschap is altijd samengegaan met een indrukwekkende maatschappelijke betrokkenheid. Op effectieve wijze heeft Otto veel bereikt door zijn aandacht voor de zwakkeren in de samenleving en een uitgesproken persoonlijke betrokkenheid bij alles wat hij doet.

Beeld: Hielco Kuijpers
Mail de redactie