Hoe waardevol is DNA?

De zaak Milica van Doorn, waarover de rechtbank Noord-Holland zich op 12 juni opnieuw buigt in een regiezitting, geldt als schoolvoorbeeld van wat DNA-verwantschapsonderzoek vermag. Het lijkt logisch om DNA als opsporingsmiddel vaker in te zetten bij vastgelopen politieonderzoeken naar ernstige misdrijven, maar in hoeverre is dit verstandig?

Ton Broeders

DNA sporen geven nooit het hele verhaal, in tegenstelling tot een verklaring die een getuige aflegt. Onderzoek op basis van erfelijk materiaal is een zeer krachtig opsporingsmiddel, benadrukt Ton Broeders in Noordhollands Dagblad. ‘’Sporen zijn heel belangrijk. Maar je ziet de paradox dat de status van sporen steeds onduidelijker is. Behalve als het echt heel intiem is en het spoor ín een mevrouw wordt gevonden.” Broeders signaleert een ethisch probleem bij verwantschapsonderzoek. ‘’Meedoen kan betekenen dat een familielid wordt gepakt. Dat is in strijd met het verschoningsrecht. Weiger je mee te werken, dan trek je de aandacht van de politie. Lastig.”

Bovendien lopen de kosten bij DNA-onderzoek al snel hoog op. ‘’We hebben in Nederland 1500 cold cases. Neem er tien waarbij je DNA-onderzoek toepast, dan ben je miljoenen euro’s verder”, aldus Broeders.