Frank Pieke wordt directeur van gerenommeerde Duitse denktank Mercator

Hoogleraar Chinees Frank Pieke wordt onderzoeks- en algemeen directeur van het Mercator Institute for China Studies (MERICS) in Berlijn. Hij neemt samen met de eveneens nieuwe adjunct-directeur Mikko Huotari het leiderschap op zich.

Nieuwe samenwerkingsverbanden

Het duo wil de internationale reputatie van het befaamde instituut de komende jaren versterken, het netwerk van partnerorganisaties uitbreiden en nieuwe samenwerkingsverbanden aangaan.  Na een intensief proces heeft een selectiecomité de beide kandidaten voorgedragen.

Frank Pieke

Positie uitbouwen

'Met Frank Pieke en Mikko Huotari', zo luidt de aanbeveling van het comité, 'hebben we twee regisseurs uitgekozen die zowel groei als continuïteit mogelijk maken Onder de nieuwe leiding zal MERICS haar uitmuntende en onafhankelijke academische onderzoek voortzetten en verder bouwen aan haar positie als een van 's werelds meest gerenommeerde denktanks op het gebied van onderzoek over het huidige China.'

Europees profiel versterken

Frank Pieke is momenteel, naast hoogleraar contemporain China, ook directeur van het Leiden Asia Centre. Pieke werd opgeleid aan de Universiteit van Amsterdam, de University of Beijing en de University of California, Berkeley. Hij doceerde vele jaren aan de Universiteit van Leiden en vervolgens aan de Universiteit van Oxford. In 2010 keerde hij terug naar Leiden. Zijn onderzoeksterrein omvat culturele antropologie, de rol van de Communistische Partij in de snelle opkomst van China, en migratie en culturele diversiteit in China. Als onderzoeksdirecteur van MERICS wil hij het Europese profiel van het MERICS versterken.

Sinds 2013

Het MERICS is een leidende denktank en de grootste Europese denktank die de focus exclusief op China heeft gericht. De organisatie werd in 2013 opgericht door de Stiftung Mercator, een van Duitslands grootste partuculiere stichtingen.ron: Acrofan