Alastair Reed over het voorkomen van gewelddadig extremisme bij herstel na belegering

Alastair Reed, universitair docent bij het Institute of Security and Global Affairs (ISGA), is geïnterviewd door Devex, het mediaplatform voor de wereldwijde ontwikkelingsgemeenschap.

Volgens Reed versterken ideologische groepen zoals de Islamitische Staat (IS) hun positie met de "say-do" kloof. Dit is de ontkoppeling tussen wat overheden zeggen over het creëren van een inclusieve identiteit en gelijk burgerschap voor iedereen, en wat ze feitelijk in de praktijk doen. De IS verkoopt het verhaal dat de regering haar sociaal contract met de moslimbevolking, vooral met de jeugd, heeft nagelaten.

Case Study: Filipijns eiland Mindanao

Alastair Reed geeft als voorbeeld van de populariteit van deze verhalen het Filippijnse eiland Mindanao: 'In 2017 kreeg de aan de IS gelieerde Maute Group steun met een verhaal dat zich richtte op ongelijke middelenuitwisseling door de centrale overheid, geschillen na onduidelijk landbeheer en hoge armoede. Daarbij bracht de historische marginalisering van islamitische Filippino's door de Filippijnse regering ook onrust met zich mee. Deze marginalisering had al tientallen jaren van conflict veroorzaakt, deze heeft misschien wel 120.000 mensen gedood en miljoenen mensen ontheemd.'

Oplossing

Om het publiek terug te winnen, geeft Reed een mogelijk advies: 'De regering van de Filipijnen moet haar investeringen in de herinrichting van openbare infrastructuur en het herstel van landbouwgronden die de ruggengraat vormen van het levensonderhoud van veel gemeenschappen ondersteunen”.

Lees hier het volledige interview.