25 vrouwelijke hoogleraren erbij aan Universiteit Leiden

De Universiteit Leiden heeft sinds januari 2017 25 vrouwelijke hoogleraren benoemd. Op die manier vergroot het College van Bestuur het percentage vrouwen in de hoogste wetenschappelijke positie.

Twaalf van de 25 posities zijn deels gesubsidieerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW). Mede dankzij deze extra inzet bedroeg het percentage vrouwelijke hoogleraren aan de Universiteit Leiden in 2017 ruim 26 procent. Nog lang niet wat we willen, maar het is een stap in de goede richting.

Westerdijkjaar

De OCW-subsidie komt voort uit het zogeheten Westerdijkjaar. In 2017 was het precies 100 jaar geleden dat de eerste vrouwelijke hoogleraar – Johanna Westerdijk – haar oratie uitsprak aan de Universiteit Utrecht. Om dat te vieren maakte het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen geld vrij om landelijk honderd extra vrouwelijke hoogleraren te benoemen.

Athena’s Angels

De extra fondsen voor vrouwelijke hoogleraren waren een idee van Athena’s Angels, een verband van vier Leidse vrouwelijke hoogleraren dat opkomt voor de belangen van vrouwen in de wetenschap. Missie geslaagd dus voor Ineke Sluiter, Eveline Crone, Judi Mesman en Naomi Ellemers (inmiddels Universiteit Utrecht).