Hoe Romana een plek bemachtigde op de ambassade van Amman

Romana Osman (24) wist één ding zeker: ze wilde bij een ambassade in het Midden-Oosten werken. Alleen bleek een plek bemachtigen geen gemakkelijk taak. Maar waar een wil is, is een weg. Na een stage bij UNICEF heeft Romana nu een werkervaringsplek bij de Nederlandse ambassade van Amman.

Alumna: Romana Osman (24). Functie: Eerst stagiair bij UNICEF, nu een werkervaringsplek bij de Nederlandse Ambassade in Jordanië. Studies: BA International Relations and Organisations, MA International Relations: International Studies en MA Modern Middle Eastern Studies (afgestudeerd: 2017).

Wat leuk! Je hebt nu een plek bij de Nederlandse ambassade in Jordanië. Hoe ben je daar terechtgekomen?

“Het was mijn droom om te werken bij een ambassade in het Midden-Oosten. Een tijdje geleden stuurde ik daarom heel veel brieven naar verschillende ambassades voor een stage, maar ik werd telkens afgewezen wegens ‘gebrek aan relevante ervaring.’ Die plekken zijn heel gewild en het is competitief.

“Ik besloot niet op te geven, maar in plaats daarvan een stage aan te nemen bij No Lost Generation, een initiatief van UNICEF dat Syrische en Irakese kinderen die getroffen zijn door conflict ondersteunt. Bij die stage heb ik heel erg veel geleerd. Toen die periode ten einde liep, heb ik nogmaals een sollicitatiebrief gestuurd naar de ambassade van Amman in Jordanië. Nu werd ik wel aangenomen, als trainee op een werkervaringsplek. De aanhouder wint!”

Heb je veel geleerd bij UNICEF?

“Zeker. Het is heel bijzonder om ten tijde van de Syrische crisis zo dicht bij het conflictgebied te werken. No Lost Generation probeert van een slechte situatie iets beters te maken, en het was heel inspirerend om daaraan mee te mogen werken. Daarnaast vergroot je tijdens een stage je kennis enorm en leer je mee te draaien in een team.”

Kun je anderen aanraden ook stage te lopen?

“Absoluut. Stages zijn een hele goede manier om erachter te komen wat je na je studie wilt doen. Ik ben er door mijn stage bij UNICEF achter gekomen dat humanitair werk echt iets voor mij is en dat ik later een functie wil vervullen waarmee ik de wereld een beetje beter kan maken.”

Kon je vaardigheden uit je opleidingen gebruiken bij je stage en werkervaringsplek?

“Tijdens mijn opleidingen heb ik veel essays moeten schrijven, dat heeft me enorm geholpen. Ik heb leren schrijven en mijn mening formuleren in het Engels. En door mijn master Modern Middle Eastern Studies ken ik de geschiedenis van de regio waarin ik nu werk goed. Het is belangrijk om de normen en waarden van een regio goed te kennen als je er wilt werken.”

Heb je naast je studie nog andere dingen gedaan die je hebben geholpen?

“Ik heb altijd aan mijn zelfontwikkeling gewerkt, zelfvertrouwen is heel belangrijk. Ik heb heel lang dansles gegeven en ik denk dat dat me heeft geleerd om mezelf goed neer te zetten bij een sollicitatie. Levenservaring krijg je niet alleen door studie en werkervaring, maar ook door je daarnaast te ontwikkelen.”

Heb je tips voor studenten die ook graag willen werken op een ambassade?

“Bij het zien van een vacature voor een droomfunctie denken veel studenten: er zijn vast vele anderen die meer kans maken dan ik. Dat maakt ze bang om het te proberen. Ik denk dat het heel belangrijk is om in je achterhoofd te houden: waarom zou júist jij die functie niet krijgen? Je bent hoogopgeleid en je hebt heel veel vaardigheden geleerd tijdens je studie, je maakt net zoveel kans als de rest! En hou vol als het in eerste instantie niet lukt. Als je negen keer nee hoort, wordt het de tiende keer een ja. Zo ging het bij mij ook en kijk waar ik nu ben!”