Steef Bartman noemt optreden Shell bij NAM ‘pikant’

De intrekking van de zogenoemde 403-verklaring voor de NAM door Shell is ‘pikant’. Dit laat Steef Bartman, hoogleraar ondernemingsrecht, weten in een interview met het Financieele Dagblad.

Steef Bartman.
Steef Bartman

Een 403-verklaring is een verklaring waarin een moedermaatschappij zich garant stelt voor een dochteronderneming. Dit betekent dat Shell niet langer hoofdelijk aansprakelijk is voor nieuwe schulden bij de 50%-dochter NAM.

'Het enkele feit dat Shell Nederland BV tevens de hoedanigheid van enig bestuurder van NAM heeft en had tijdens het intrekkingsbesluit, maakt haar positie wel erg pikant. Een bestuurder moet immers altijd primair het belang van zijn vennootschap bewaken. En het belang van NAM bij het intrekkingsbesluit kan ik werkelijk niet zien. Integendeel.' Zo zegt Steef Bartman in het Financieele Dagblad.