René Kleijn op radio en tv over koolstofarme energie

Hoe gaan we in de toekomst energie opwekken zonder nog meer bij te dragen aan de opwarming van de aarde? Industrieel ecoloog René Kleijn spreekt over koolstofarme energie op radio en tv voor het programma Focus, en vertelt erover in de VPRO-gids.

In de komende vier decennia moet de mensheid een koolstofarm energiesysteem creëren om de opwarming van de aarde onder de 1,5 graden te houden. Hiervoor zijn enorme hoeveelheden materialen nodig, waaronder enkele kritische. Dit roept vragen op als: hoeveel en welk materiaal is er nodig om deze energietransitie mogelijk te maken? Is er genoeg koper om dit mogelijk te maken? Kunnen we kritieke en schaarse materialen vervangen door materialen waarvan wel voldoende beschikbaar is? En kan recycling helpen?

René Kleijn  bespreekt deze en andere vragen in een interview in de VPRO gids en in radio- en tv-uitzending van het populair-wetenschappelijke programma Focus.

Beelden van de opnamedag bij het Krammer windpark in Zeeland
Beelden van de opnamedag; ook de Tesla speelt een rol in het tv-programma