Met je camera de wereld in: Tulasi Das werd filmmaker

Alumna Geschiedenis Tulasi Das (26) verhuisde naar Engeland voor een carrière in de film, werd toegelaten tot het BBC Trainee Scheme en werkt nu in Londen als researcher voor historische documentaires. “Ik kan nog steeds niet bevatten dat ik zulk stoer werk mag doen.”

Naam: Tulasi Das (26). Baan: freelance filmmaker en researcher voor documentaires. Studies: BA Geschiedenis en minor Media Theory. Afgestudeerd in: 2013.

Van een studie Geschiedenis in Leiden naar een carrière in de film in Engeland, dat lijkt geen voor de hand liggende stap. Hoe is dat zo gekomen?

“Ik heb altijd al van film gehouden. Via een vriendin vond ik een stage bij een filmproductiebedrijf in Amsterdam en na die stage wist ik het zeker: hier wil ik mee verder. Ik ben toen gaan zoeken naar wedstrijden voor beginnende filmmakers en ik pitchte een idee bij The Talent Lab, een Engelse wedstrijd. Ik werd gekozen als kandidaat, maar ze zeiden dat ik alleen mocht meedoen als ik in Engeland woonde, dus toen ben ik maar verhuisd.”

Dat is toewijding!

“Ik had al familie in Londen wonen, dus dat maakte de stap iets minder groot, maar ik ben er wel voor gegaan ja. Die wedstrijd heb ik uiteindelijk niet gewonnen, ik ben tot de derde ronde gekomen, maar het vergrootte mijn enthousiasme voor de filmwereld wel.”

Daarna werkte je een jaar bij de BBC als onderdeel van het BBC Trainee Scheme, hoe kwam je daar terecht?

“Nadat ik een tijdje allerlei kleine baantjes in de filmwereld had aangenomen, solliciteerde ik op het BBC Trainee Scheme. Ik stuurde een paar zelfgemaakte films in en moest ideeën pitchen voor de BBC-zenders. Dat ging gelukkig goed, dus ik zat erbij!”

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Wat waren je werkzaamheden bij de BBC?

“Tijdens het traineeship werk je op verschillende redacties. In mijn eerste maanden werkte ik bij Natural History TV aan een programma over roofdieren: Tribes, Predators & Me. Ik werkte daar achter mijn bureau als onderzoeker. Hierna zat ik even bij Digital Storytelling en daarna kwam ik bij de afdeling Actualiteiten terecht, waar ik korte films maakte voor op de website.”

Op welk project ben je het meest trots?

“Wat ik het leukste vind aan mijn werk, is dat ik mensen ontmoet die ik normaal gesproken nooit zou tegenkomen. Zo maakte ik voor Actualiteiten een film over een man die samen met zijn dochter in een yurt in een krakersgemeenschap woont, dat was heel bijzonder om te filmen. Maar mijn echte hoogtepunt van het traineeship was een reis naar Ethiopië voor Tribes, Predators & Me om de filmcrew te helpen bij een aflevering over hyena’s. Ik was daar als researcher het aanspreekpunt voor de lokale bevolking en vertaalde de opgenomen scènes ter plekke met behulp van een tolk.”

Tulasi (links, met het groene vest) op de set van de BBC-serie Tribes, Predators & Me in Ethiopië.

Gebruik je nog steeds vaardigheden uit je opleiding bij je werk?

“Zeker. Ik ben heel erg blij dat ik Geschiedenis heb gedaan. Er lijkt in eerste instantie geen direct verband te zijn tussen Geschiedenis en filmmaken maar in zekere zin is Geschiedenis ook verhalen vertellen en dat doe ik nog steeds. Ook gebruik ik in mijn werk als researcher de onderzoeksvaardigheden die ik tijdens mijn studie opdeed nog elke dag. En momenteel werk ik als freelancer bij Brook Lapping, een documentaireproductiebedrijf dat politiek-historische documentaires maakt. Dus daar komt mijn studie ook bij van pas.”

Heb je tips nog voor studenten die ook de filmwereld in willen?

“Begin allereerst met films maken. Aan je telefooncamera heb je tegenwoordig al genoeg. De eerste films die je maakt, zullen verschrikkelijk zijn, maar je wordt er vanzelf beter in. En benader filmmakers die je bewondert  met de vraag of ze hulp nodig hebben. Zo ben ik ook aan mijn klus bij Brook Lapping gekomen. Nee heb je, ja kun je krijgen.”

Tot slot, wat zijn je plannen voor de toekomst?

“Voor nu ben ik heel tevreden met het werk wat ik doe. Maar als ik in de toekomst moet kijken zou ik heel graag ooit PD (producer/director) worden en mijn eigen films maken.”