Huls: 'Geef burger met schulden een nieuwe kans'

Emeritus hoogleraar rechtssociologie Nick Huls veranderde door de jaren heen van mening over het aflossen van schulden. Hij draaide 180 graden van ‘betaal elke cent terug naar geef burger met schulden een nieuwe kans’. In een opiniestuk in de Volkskrant legt hij uit hoe dat is gekomen.

Nick Huls.
Nick Huls

Als rechtenstudent leerde Huls dat wie schulden maakt, dit tot de laatste cent moet terugbetalen. In de wet staat zelfs dat als het je niet lukt om je crediteuren te betalen zij beslag mogen leggen op al je bezittingen. Huls vond dit logisch, want ‘wie schulden maakt moet boeten’.

Vrijwilligerswerk bij een wetswinkel, een loket waar burgers gratis juridisch advies kunnen krijgen, bracht zijn standpunt al aan het wankelen. Het echte kantelpunt kwam in 1986. Huls werd als ambtenaar op het ministerie van Economische Zaken naar de Verenigde Staten gestuurd om te onderzoeken of de Amerikaanse oplossingen voor de schuldenproblematiek ook in Nederland toepasbaar was. In Amerika leerde Huls ‘dat het meest kapitalistische land ter wereld heel soepel omgaat met schulden’.

Het hele opiniestuk is te lezen op de website van de Volkskrant.