Inauguratie computercluster GRACE bij LIACS

Door twee definitieve netwerkverbindingen te maken en een opdracht in te voeren, startten Martijn Ridderbos (Vice-Voorzitter College van Bestuur), Geert de Snoo (Decaan Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen) en Bart Hoogervorst (Afdelingshoofd Operations ICT Shared Service Center) GRACE op, de nieuwste supercomputer van de universiteit.

135 teraFLOPS computercluster

Het nieuwe 135 teraFLOPS computercluster werd gekocht door het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) op initiatief van Holger Hoos, hoogleraar Machine Learning aan de Universiteit van Leiden. GRACE is genoemd naar Grace Hopper, een pionier in de informatica.

ADA Research Group

Samen met zijn ADA Research Group zal Hoos het geavanceerde computercluster gebruiken voor onderzoek naar algemene machine learning en de geautomatiseerde constructie van krachtige algoritmen voor uitdagende computerproblemen van kunstmatige intelligentie (KI) en zijn vele toepassingen.

Inauguratie

De inauguratie van GRACE vond plaats in het LIACS Research and Education Laboratory (REL) van het Snellius-gebouw en werd gevolgd door een receptie in de FooBar.