EuDEco/eLaw panel over verantwoording in algoritmische netwerken op CPDP2018

Als partner in het EuDEco-poject heeft het Centrum voor Recht en Digitale Technologie (eLaw) een panel georganiseerd onder de titel “Filling accountability holes in algorithmic networks” tijdens de 11e jaarlijkse conferentie Computers, Privacy and Data Protection (CPDP), 24-26 januari in Brussel.

Het panel vond plaats op vrijdagochtend 26 januari met Francien Dechesne (eLaw, SCALES) als moderator, Gianclaudio Malgieri (VU Brussel) als chair, en sprekers met achtergronden gespreid over academia, beleid en bedrijfsleven: Karolina La Fors (eLaw, e-SIDES), Lorena Jaume-Palasí (AlgorithmWatch), Frederike Kaltheuner (Privacy International) en Kyle Erickson (Palantir).
De Petit Halle was goed gevuld met publiek. Het thema van het panel was verantwoordingsmechanismen in algoritmische netwerken. Na korte presentaties waarin de sprekers hun perspectieven belichtten, volgde een levendige interactie, eerst aan de tafel en vervolgens ook met het publiek.

Naast dit EuDEco-panel was eLaw vertegenwoordigd in diverse door anderen georganiseerde panels. Simone van der Hof sprak in het panel “Growing up with advertisement in a digital media environment: data protection safeguards in disguise”. Buitenpromovendus Rob van Eijk sprak in het panel "Technical protection against online tracking and profiling", en Francien Dechesne leverde een bijdrage aan het panel “Cybernetics between utopia and loss of control. Managing transparency and accountability of the algorithms through source code?”. Esther Keymolen was moderator van het panel “My data was compromised: how am I supposed to fix it? Data breach notification and privacy”. Bovendien hebben de studenten van eLaw’s Advanced Master Law and Digital Technologies de gehele conferentie bijgewoond.