“Niet alle leden van een koepel willen zich laten vertegenwoordigen”

Interview met Arco Timmermans door Ingeborg van der Ven voor scienceguide.nl. Arco Timmermans onderzoekt als hoogleraar Public Affairs sinds 2013 de wereld van de lobby en belangenbehartiging. ScienceGuide sprak met hem over de lobby in onderwijsland. "Past de huidige inrichting van het hoger onderwijs wel bij het idee van een belangenbehartiging door een koepelorganisatie? Ik denk van niet."

Timmermans bekleedt aan de Universiteit Leiden een bijzondere leerstoel die door de beroepsvereniging voor Public Affairs (BVPA) in het leven is geroepen. Public Affairs gaat volgens Timmermans verder dan het ouderwetse lobbyen. “Het is een repertoire van systematisch voorbereide activiteiten van een organisatie of groep om invloed uit te oefenen op het beleidsproces – van agendavorming tot aan evaluatie – en op de eigen maatschappelijke positie.”

Lees het hele interview