Publieksevenement International Day of Women & Girls in Science

De Verenigde Naties hebben 11 februari uitgeroepen tot International Day of Women & Girls in Science. De Universiteit Leiden viert deze dag met een open publieksevenement met vrouwelijke topwetenschappers van haar bètafaculteit. Iedereen is welkom vanaf 13:30 uur in het Kamerlingh Onnesgebouw in Leiden.

Prof. Ewine van Dishoeck, President Elect van de Internationale Astronomische Unie en kersverse winnaar van de James Craig Watson Medal, trapt de dag af met een publiekslezing over de zoektocht naar de bouwstenen voor leven in het heelal. Daarna discussiëren wetenschappers vanuit verschillende achtergronden in een talkshow over hoe onderzoek onze maatschappij beïnvloedt. Dit gebeurt op veel manieren, bijvoorbeeld via ontwikkeling van medicijnen of via verbetering van katalyse voor schonere brandstof. Tussendoor presenteert een select groepje middelbare scholieren hun als excellent beoordeelde profielwerkstukken.

Programma 11 februari

13.30 Ontvangst met koffie/thee
13.55 Welkom
14.00 Lezing door Prof. Ewine van Dishoeck "Op zoek naar de bouwstenen voor leven in het heelal"
14.45 Pauze
15.00 Presentaties profielwerkstukken
16.00 Talkshow onder leiding van natuurkundige en wetenschapsjournalist (o.a. NRC) Margriet van der Heijden met vooraanstaande vrouwelijke Leidse onderzoekers: "Wetenschap voor de samenleving"
17.00 Afsluiting en tapas
17.45 Einde

Cleveringazaal, Kamerlingh Onnesgebouw, Steenschuur 25, Leiden

Registratie

Schrijf je snel in via deze link.