Knipperlichten als bescherming tegen leeuwen

Boeren rondom het Nairobi National Park beschermen hun vee met knipperlichten op de omheining. Dit schrikt ’s nachts de leeuwen af. Leids onderzoek toont aan dat de methode even simpel als effectief is. Publicatie in PLOS ONE.

Nairobi National Park is een klein beschermd gebied, dat wordt omringd door een regio waar volop mensen wonen. Veel van de inwoners van het gebied verdienen hun geld door vee te houden. In Kenia verlaten de leeuwen ’s nachts Nairobi National Park en dringen de omheiningen van veehouders binnen. Ze doden dan meer vee dan ze opeten. Veel leeuwen worden daarom gedood als wraak.

Knipperlichten op het hek

Promovendus Francis Lesilau, zelf afkomstig uit Kenia, deed met zijn begeleiders Hans de Iongh en Geert de Snoo van de Universiteit Leiden onderzoek naar de inzet van een systeem met LED knipperlichten om het vee tegen de leeuwen te beschermen, en dus indirect ook de leeuwen zelf. Tussen 2007 en 2016 volgden ze 80 boeren in de regio, waarvan 43 boeren de knipperlichten geïnstalleerd hadden op hun boma: de omheining waar binnen het vee ’s nachts gehouden wordt.

Minder aanvallen

De techniek bleek te werken: de boma’s met knipperlichten werden veel minder vaak aangevallen door leeuwen dan de boma’s zonder knipperlichten. Helaas bleken de leeuwen zich ook aan te passen: na de installatie van de lichten bij de boeren vlak bij de parkgrenzen, werden de boma’s verder van de parkgrenzen – zonder knipperlichten – juist vaker aangevallen. Ook bleken de leeuwen hun ritme te verschuiven. Naar mate meer boma’s voorzien werden van knipperlichten, vielen ze minder vaak ’s nachts maar vaker overdag aan.

Regio uitbreiden

Lesilau meent desondanks dat de knipperlichten wel effectief zijn in het tegengaan van nachtelijke aanvallen van leeuwen. Wel is er nog meer onderzoek nodig naar de effecten op de lange termijn, en wat er gebeurt als de boma’s in een veel wijdere omtrek om het Nairobi National Park voorzien worden van lichten.

Het onderzoek van Lesilau, getiteld ‘Effectivenes of a LED flashlight technique in reducing livestock depredation by lions around Nairobi National Park, Kenya’ is gepubliceerd in het tijdschrift PLOS One.

Foto boven artikel: een boma voorzien van LED knipperlichten in de omgeving van Nairobi National Park, Kenia. (beeld: Geert de Snoo)