Oude telefoon over? Speel de Funky Phone Challenge!

Heb je nog een oud mobieltje liggen? Lever ‘m in bij de Funky Phone in het Lipsiusgebouw. Je telefoon wordt gerecycled en jij kunt een ouderwets arcadespel spelen op deze spelcomputer gebouwd van afgedankte elektronica. Op 15 januari gaf vice-rector Hester Bijl het startsein voor de Funky Phone Challenge.

In mobiele telefoons en andere elektronische apparaten zitten ontzettend veel grondstoffen die hergebruikt kunnen worden. Toch verdwijnen ze vaak gewoon bij het afval. E-waste wordt dit genoemd. Tijdens de Week van de Circulaire Economie besteedt het Leiden University Green Office (LUGO) aandacht aan e-waste, door de Funky Phone Challenge te organiseren. LUGO is een groep van studenten en medewerkers die zich bezighoudt met de duurzame ontwikkeling van de universiteit.

Vice-rector Hester Bijl gooit de eerste telefoon in de Funky Phone spelcomputer.

Spelcomputer van afgedankte elektronica

Vice-rector Hester Bijl trapte de Funky Phone Challenge af, door als eerste haar oude mobiele telefoon in de Funky Phone spelcomputer te gooien. Deze is geheel opgebouwd uit afgedankte elektronica: een afgedankte computer en beeldscherm en zelfs een oude wasmachine! Door een telefoon in de spelcomputer te gooien, wordt deze geactiveerd en kun je verschillende spellen spelen. Met haar eerste poging heeft Bijl direct een high score behaald, en ze daagt alle studenten en medewerkers uit om deze te verbreken door ook een mobieltje in te leveren.

Duurzame studenten

‘Duurzaamheid is een belangrijk thema binnen de Universiteit Leiden,’ aldus Bijl nadat zij haar eerste spel had gespeeld. ‘En de studenten zijn daarin een belangrijke factor: vaak worden wij als College van Bestuur voorbijgestreefd door de ideeën en innovaties van studenten. Die bewogenheid van studenten ondersteunen we graag, zoals bij deze Funky Phone Challenge. Het maakt mensen bewust van het belang van recycling en is tegelijk een leuk spel. Hopelijk stroomt de computer snel vol met oude telefoons!’

Competitie tegen andere universiteiten

Iedereen kan van 15 januari tot 8 februari zijn telefoon inleveren en een spel spelen op de Funky Phone spelcomputer, in de centrale hal van het Lipsius. Alleen of tegen je vrienden: elke mobieltje geeft recht op drie keer spelen. Maar de strijd gaat verder: op verschillende andere hogescholen en universiteiten staat ook een Funky Phone spelcomputer. Op de website van organisator E-Waste Arcades is te volgen in welke stad nu de hoogste high score is gehaald en waar al de meeste mobieltjes zijn opgehaald. Aleksandra Jovanovic van LUGO hoopt uiteraard dat de Leidse universiteit wint. ‘We zullen via Facebook regelmatig updates geven hoeveel mobieltjes we al verzameld hebben. Volgens de ontwikkelaars passen er 250 mobieltjes in de spelcomputer, maar het zou natuurlijk prachtig zijn als we de computer laten overstromen,’ lacht ze.

Je kunt van 15 januari t/m 8 februari in de centrale hal van het Lipsiusgebouw je mobiele telefoon recyclen in de Funky Phone spelcomputer. Ook staan er inzamelpunten bij de andere faculteiten en in Den Haag op Wijnhaven. In plaats van een muntje werp je een afgedankte telefoon in en dan kun je verschillende toffe arcadegames spelen.  Funky Phone is een spelcomputer en is ontwikkeld door E-Waste Arcades. Het is een old-school arcade machine die jou beloont voor het recyclen van je oude mobiele telefoon. Door recyclen leuk en makkelijk te maken zet E-waste Arcades zich in om hergebruik van grondstoffen te bevorderen en bewustzijn te creëren over elektronisch afval.