Het gemiddelde regeert: ons onderwijssysteem is niet geschikt voor lagere en hogere IQ’s

Er kunnen vele redenen zijn waarom een leerling onrust veroorzaakt op school. De kans is groot dat hij de lestaak te moeilijk of te makkelijk vindt. En het onderwijssysteem is afgestemd op de gemiddelde leerling.

Wat doe je als ouder wanneer je merkt dat je kind niet goed in zijn vel zit? En wat doe je als leerkracht als een leerling in de klas steeds de rust verstoort? Waarom praat het kind zoveel en loopt het steeds door de klas? Willy de Heer blogt over onderwijs voor moeilijk en makkelijk lerende kinderen.

Lees meer hierover op wetenschap.nu.

Willy de Heer is onderwijs- en bestuurskundige. Zij promoveerde in 2017 aan de Universiteit Leiden, met promotoren prof. dr. P.B. Cliteur en prof. dr. W.F. Admiraal. In haar onderzoek vergeleek zij het onderwijs en het onderwijsbeleid voor zeer makkelijk lerende kinderen met die van moeilijk lerende kinderen. Willy was als docent werkzaam in het middelbaar en basisonderwijs, en gaf les aan makkelijk lerende kinderen. Zij zet haar kennis in voor de verbetering voor het onderwijs aan alle kinderen.