VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg bezoekt Universiteit Leiden

In een tour langs drie campussen in twee steden maakte de nieuwe VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg kennis met de Universiteit Leiden. In gesprekken met onderzoekers en studenten ontdekte hij de grote diversiteit aan onderwijs en onderzoek.

Pieter Duisenberg is sinds oktober 2017 de nieuwe voorzitter van de VSNU, de Vereniging van Universiteiten waarin alle Nederlandse universiteiten vertegenwoordigd zijn. Hij bezoekt ter kennismaking alle universiteiten, en op 17 januari was het de beurt aan de Universiteit Leiden.

Gesprek met wetenschappers

Vice-rector Hester Bijl en algemeen directeur Carolien Metselaar verwelkomden Duisenberg in de Faculty Club. Tijdens een lunch spraken Duisenberg en VSNU-directeur Babs van den Bergh met verschillende onderzoekers en studenten. Zo vertelde Huub Röttgering over de kracht van de Leidse sterrenkunde en Carlo Beenakker over hoe het karakter van zijn vakgebied, de kwantummechanica, de laatste jaren is veranderd van abstract naar zeer toegepast.

VSNU-voorzitter Pieter Duisenberg (2e van links) in gesprek met wetenschappers Andrea Evers en Eveline Crone.

Interdisciplinair onderzoek

Hoogleraar gezondheidspsychologie Andrea Evers en ‘puberprofessor’ Eveline Crone spraken met Duisenberg over hun interdisciplinaire onderzoek, volgens Evers iets waar Leiden in uitblinkt. Dat  onderzoek wordt ook gekoppeld aan maatschappelijke thema’s. Crone vertelde over haar onderzoek hoe gevoelig pubers voor beloning zijn. ‘Deze vrij fundamentele resultaten vertalen we naar mogelijke verbeteringen in het onderwijs, of voor het terugdringen van jeugddetentie.’ De VSNU-voorzitter had gevraagd om een demonstratie van de Nieuwscheckers van de Universiteit Leiden. Onderzoekers en docenten Peter Burger en Alexander Pleijter lieten samen met studente en Nieuwschecker Nadine Peels zien hoe zij een ‘hoax’ op Facebook ontrafelen.

In gesprek met studenten

Ook ging Duisenberg in gesprek met studenten. Zo sprak hij met de Leidse assessoren over hun rol in de medezeggenschap en lichtten bestuursleden van een aantal grote studentenverenigingen de bijzondere positie van hun verenigingen in Leiden toe. De fractievoorzitters van de Universiteitsraad wisselden met hem van gedachten over de positieve kanten maar ook mogelijke nadelen van het toenemende aantal internationale studenten in Nederland. ‘Een international classroom trekt vaak de ambitie van alle studenten omhoog, en Nederlandse universiteiten zijn zeer gewild vanwege de hoge kwaliteit van onderwijs,’ aldus Duisenberg. Wel benadrukte hij dat het belangrijk is dat er bepaalde randvoorwaarden worden gesteld, zoals de Engelse taalvaardigheid van docenten.

Duisenberg in gesprek met studenten.

Open campussen

Na de lunch ging Hester Bijl wat dieper in op het thema ‘Een universiteit, twee steden, drie campussen’. De twee steden waar de Universiteit Leiden in gevestigd is, hebben elk een eigen karakter, waarmee de universiteit dus eigenlijk in een heel afwisselende omgeving opereert. De drie campussen, die allen ‘open campussen’ zijn, versterken dat gevoel. De eerste van die drie stond meteen daarna in de spotlights: een korte wandeling voerde door de ‘Binnenstad-campus’ met speciale aandacht voor het recent gerenoveerde P.J. Vethgebouw.

Bijzondere collecties

De wandeling bracht de delegatie naar de Universiteitsbibliotheek, waar Duisenberg en Van den Bergh een selectie van werken uit de collectie te zien kregen, met uitleg over hun relevantie voor onderwijs en onderzoek. Zoals Maps in the Crowd. Een vorm van citizen science, waarbij het publiek werd gevraagd om oude kaarten (digitaal) te koppelen aan huidige geografische locaties. De VSNU-voorzitter was enthousiast  toen hij hoorde dat de duizenden kaarten binnen ongeveer drie maanden ingevuld waren.

In de Universiteitsbibliotheek werden een aantal oude manuscripten bekeken.

Moderne talen

De focus bleef bij de geesteswetenschappen met een presentatie van Yra van Dijk, die het belang van de modernetalenstudies benadrukte, van oudsher een gebied waarop de Leidse universiteit veel expertise in huis heeft. ‘Juist bij de talen- en onze regio-studies zit de kennis om duiding te geven aan onze snel veranderende wereld.’

Science Campus

Volgende stop: de Science Campus. Tijdens een bustour werd  duidelijk hoe groot én divers deze campus is. Decaan Geert de Snoo gaf een rondleiding langs de vele nieuwe faciliteiten en ruimten van de Bètacampus.

In gesprek met Haagse wetenschappers: over grootstedelijke gezondheidsvraagstukken en data-driven policy.

Den Haag

Next stop: de tweede stad - en derde campus: Den Haag In Wijnhaven kreeg het gezelschap een klein proefje van de verschillende onderwerpen die op Campus Den Haag bestudeerd en onderzocht worden. Zo vertelde hoogleraar Huisartsgeneeskunde Mattijs Numans over het onderzoek naar grootstedelijke gezondheidsproblematiek dat het LUMC uitvoert, sprak hoogleraar bestuurskunde Bernard Steunenberg over data-driven policy en vertelde Joanne van der Leun, decaan van de Faculteit Rechtsgeleerdheid, over 'Legal Delta'.

Het bezoek sloot af met een ontmoeting met internationale studenten. Duisenberg ging met hen in gesprek over hun keuze om in Nederland te gaan studeren, en hun keus voor de Universiteit Leiden in het bijzonder.