Terrorismepreventie: tegen welke prijs?

Op het eerste gezicht is er weinig bezwaar aan te tekenen tegen terrorismepreventie. Maar werkt het; en tegen welke prijs? Politicoloog Francesco Ragazzi (Universiteit Leiden) bestudeert anti-radicaliseringsprogramma’s en de ongewenste bij-effecten van contra-terrorisme. Hij werkte samen met documentairemaker Nirit Peled aan het Tegenlichtprogramma ‘Radical in Birmingham’, dat op zondag 12 november 2017 voor het eerst werd uitgezonden.

Mythen en misvattingen

In de documentaire Radical in Birmingham wordt een kritische blik geworpen op anti-radicaliseringsprogramma’s in Birmingham, de stad die bekend staat als Jihadi Capital of the UK. Aan de orde komen mythen en misvattingen over veiligheid. Behalve de documentaire heeft de VPRO ook een interview opgenomen met Ragazzi. Daarin presenteert hij de voornaamste bevindingen van het onderzoek dat hij de afgelopen jaren heeft gedaan, met behulp van fondsen van NWO (VENI) en de Europese Unie (Marie-Curie).

Bekijk

VPRO Tegenlicht, Radical in Birmingham