Maartje van der Woude treedt toe tot Board of Trustees Law and Society Association

Hoogleraar Rechtssociologie bij het Van Vollenhoven Instituut Maartje van der Woude is na een stemming onder de leden van de Law and Society Association (LSA), de internationale vereniging voor de sociaalwetenschappelijke bestudering van het recht, verkozen om als een van de acht "elected trustees" toe te treden tot de “Board of Trustees” van de Association.

De Board of Trustees die in zijn totaliteit bestaat uit 24 leden, waarvan er 8 verkozen worden door de leden van de LSA, vormt het bestuur van de Association die enkele duizenden leden telt. Elected trustees worden aangesteld voor een periode van 3 jaar. De LSA is in 1964 opgericht in de Verenigde Staten en heeft een centrale rol gespeeld, en doet dat nog steeds, bij het steviger op de kaart zetten van de sociaal-wetenschappelijke bestudering van het recht, de studie van law and society.

Van der Woude is sinds haar verblijf aan het Center for the Study for Law and Society aan UC Berkeley, een van de meest gerenommeerde Law and Society onderzoeksinstituten wereldwijd, actief lid geweest van de LSA. Zo participeert ze ieder jaar in Annual meetings, zat ze in het bestuur van het Collaborative Research Network on Citizenship and Migration - CRN's zijn thematische onderzoeksverbanden die leden van de LSA met elkaar verbinden - en is ze reviewer voor de Law and Society Review, het tijdschrift van de LSA.

Van der Woude ziet uit naar de aanvang van haar aanstelling per 15 november en hoopt de bekendheid van de LSA ook binnen de Leidse Rechtenfaculteit te vergroten omdat ze er van overtuigd is dat veel collega's die interesse hebben in een iets bredere blik op het recht zich thuis zouden voelen bij de LSA en tijdens de annual meetings veel inspiratie en internationale connecties op zouden kunnen doen. "Voor mij heeft de LSA en de community van Law and Society scholars een hoofdrol gespeeld in mijn academische ontwikkeling. Het is een interdisciplinair en internationaal gezelschap waarbinnen veel aandacht is voor kritische reflectie, methoden en actuele internationale vraagstukken." Van der Woude nodigt iedereen uit die vragen heeft over de LSA, de Law and Society Review of de annual meetings, contact met haar op te nemen.