Kinderen van gevangenen hebben hulp nodig

De detentie van een ouder heeft grote invloed op kinderen. Daarom krijgen de penitentiaire inrichtingen in Leeuwarden en Veenhuizen een speciale ‘vadervleugel’. Dit is een plek waar vaders hun kinderen kunnen zien en zo meer betrokken kunnen blijven bij hun gezin.

Joni Reef

Joni Reef, universiteit docent criminologie, is betrokken geweest bij het opzetten van dit project, waar uitgebreid aandacht aan werd besteed door NOS. Haar onderzoek is gericht op vaderschap en detentie en op dit moment doet zij onderzoek voor Politiek en Wetenschap naar de zorg voor kinderen bij aanhoudingen. Reef heeft een rapport afgerond waarin het Exodus detentieprogramma Vrij Verantwoord Vaderschap wordt geëvalueerd. Dit rapport zal 21 december worden gepresenteerd, zie foto onder het artikel

Uit een ander artikel op NOS.nl wordt duidelijk dat kinderen en jongeren tegen de Kinderombudsman Margrite Kalverboer hebben gezegd dat ze beter willen worden geïnformeerd over wat ze kunnen verwachten als een ouder wordt aangehouden en in detentie zit. Ook aan dit onderzoek heeft Joni Reef meegewerkt.