Jan Vleggeert in diverse media over de Paradise Papers

Nederland lag al eerder onder vuur omdat grote internationale bedrijven hier gemakkelijk belastingvoordeel konden krijgen. Na het uitlekken van de zogenoemde Paradise Papers, een verzameling teksten aangaande internationale belastingontwijking, klinkt die kritiek nog veel luider. Volgens Brussel moet Nederland hiermee stoppen.

Jan Vleggeert.
Jan Vleggeert

Nu duidelijk wordt welke bedrijven er speciale afspraken hebben met de belastingdienst, onder meer Nike en Procter & Gamble, en hoeveel geld dit deze bedrijven bespaart, verandert er iets. Jan Vleggeert, universitair hoofddocent belastingrecht, geeft in het NOS Journaal aan dat dit slecht is voor de Nederlandse reputatie. ‘Het doet onze reputatie geen goed nu dit zo open en bloot in de krant staat.'

Dat de belastingdienst dit soort deals sluit met multinationals is geen geheim. De Nederlandse overheid wil dat ons land aantrekkelijk is voor grote internationale bedrijven, want als zij zich hier vestigen, dan profiteert Nederland daarvan mee. Er zijn echter wel duidelijk regels. ‘Dat zijn kwaliteitsnormen. Zo proberen wij een mate van transparantie en kwaliteit te waarborgen,’ aldus Vleggeert.

Vleggeert werd de afgelopen dagen geïnterviewd door onder meer NPO Radio 1 en BNR Nieuwsradio. Ook werd hij geciteerd door onder meer de kranten Trouw, Het Financieele Dagblad (eerst registreren) en de Volkskrant, alsmede een aantal buitenlandse kranten.