Verslag discussiebijeenkomst over de toekomst van de EMU

Op 28 september 2017 vond er op Wijnhaven een discussiebijeenkomst plaats over de Europese Monetaire Unie (EMU). Aanleiding was het advies van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) getiteld ‘Is de eurozone stormbestendig? Over verdieping en versterking van de EMU’. De discussie werd geleid door Bernard Steunenberg, verbonden aan het Instituut Bestuurskunde, en ingeleid door Alfred van Staden, werkzaam bij het Grotius Centre, beiden in Den Haag.

Reacties op AIV advies

Het advies is in de afgelopen weken en dagen regelmatig in het nieuws geweest vanwege het feit dat het zeer verschillende en kritische reacties heeft uitgelokt.

Het gehele advies kun je raadplegen via de website van de AIV.

Programma

De bijeenkomst wordt ingeleid door prof.dr. A. Van Staden, vicevoorzitter van de AIV en voorzitter van de commissie EMU die het advies heeft voorbereid. Vervolgens reageren prof.dr. L.H. Hoogduin, hoogleraar Rijksuniversiteit Groningen en voormalig lid van de directie van De Nederlandsche Bank, en prof. C.N. Teulings, hoogleraar Labour Economics University of Cambridge en voormalig directeur van het Centraal Planbureau, op het advies. Aansluitend vond er een bredere discussie plaats met de zaal, deze werd gemodereerd door prof. dr. B. Steunenberg.

Uitgebreid verslag

Het AIV heeft een uitgebreid verslag van de discussiemiddag opgesteld. Lees het document in zijn geheel door.

Foto: TaxCredits.net