Nederlandse theoretische fysica beoordeeld als excellent

De Nederlandse Onderzoeksschool voor Theoretische Fysica (DRSTP) heeft uitstekende rapportcijfers gekregen van een onafhankelijk internationaal comité. DRSTP is een school voor PhD-training die is ontstaan uit een samenwerking tussen de theoretische natuurkunde-afdelingen op zes Nederlandse universiteiten—waaronder Leiden—en het hoge-energie fysica-instituut Nikhef. Vorig jaar werd de onderzoekskwaliteit van het Leiden Institute of Physics al beoordeeld als “World leading / excellent”.

Het rapport focust op kwaliteit, maatschappelijke relevantie en levensvatbaarheid. Voor het eerste punt keek het comité naar de kwaliteit van het PhD educatieprogramma in een internationale context. Verder werd de positie op de arbeidsmarkt van DRSTP-afgestudeerden beoordeeld, als bewijs van de maatschappelijke relevantie van de educatieve activiteiten. Het comité nam de levensvatbaarheid van DRSTP onder de loep door aandacht te besteden aan de doelstellingen van het programma, haar financiële ondersteuning, het bestuur en het kwaliteitszorgmanagement.

Kwaliteit

Promovendi laten weten dat ze de brede reikwijdte waarderen van het trainingsprogramma, en dat ze zich aangemoedigd en uitgedaagd voelen om zich buiten hun veld te bewegen. Het comité vond de kwaliteit van het aangeboden educatieve programma indrukwekkend en zag overvloedig bewijs voor de positie van DRSTP binnen de internationale gemeenschap. DRSTP creëert volgens de commissieleden conformiteit binnen de PhD-programma’s in theoretische fysica in Nederland en stelt promovendi in staat om buiten hun eigen expertisegebied te kijken. De beoordelaars waren onder de indruk van de toewijding tot communicatie en community building van de losse instituten samen. Het curriculum van DRSTP is in de ogen van het comité goed uitgebalanceerd en van excellente kwaliteit, met relevante onderwerpen, goede cursusstructuur en een interactieve setup.

Maatschappij en levensvatbaarheid

Volgens het rapport levert DRSTP zeer vaardige jonge wetenschappers die gemakkelijk een baan vinden binnen en buiten de academische wereld. Promovendi waarderen ook de manier waarop DRSTP een platform creëert voor interactie tussen de academische wereld en het bedrijfsleven. De commissieleden oordelen dat de theoretische fysica in Nederland zichzelf gelukkig mag prijzen met de huidige stand van zaken, en dat de toekomst van DRSTP er rooskleurig uitziet.