Mannelijke wetenschappers delen hun werk het meest met mannen

De wetenschappelijke wereld is een competitieve wereld. Desondanks zijn wetenschappers vaak bereid hun resultaten te delen met collega’s. Dit geldt vooral voor mannelijke wetenschappers onder elkaar: vrouwen delen hun werk veel minder, noch met andere vrouwen noch met mannen. Dat ontdekte een team van Leidse en Oostenrijkse wetenschappers. Publicatie in Nature Scientific Reports.

Wij mensen zien onszelf als zeer prosociaal in vergelijking met andere diersoorten, en veel experimenten bevestigen dit beeld. Maar dergelijke experimenten zijn vaak psychologiestudenten in een vrij kunstmatige omgeving. Een onderzoeksteam met onder andere de Leidse psycholoog Mariska Kret en geleid door Jorg Massen van de afdeling Cognitieve Psychologie van de Universiteit van Wenen wilden weten hoe sociaal de mens is in een meer alledaagse omgeving. Daarom onderzocht het team van psychologen de bereidheid tot delen in een zeer competitief werkveld dat zij zelf goed kenden: de wetenschap.

Verzoek aan collega’s

Voor het onderzoek benaderden ze bijna 300 collega-onderzoekers van over de hele wereld, met de vraag of ze bepaalde onderzoeksresultaten met hen wilde delen – zonder tegenprestatie. De psychologen waren echter niet geïnteresseerd in die onderzoeksresultaten, maar in de vraag of ze een reactie kregen op het verzoek, en of deze positief of negatief zou zijn. De 300 collega’s werden zo onbewust proefpersonen in het onderzoek.

Mannen delen met mannen

Het merendeel van de onderzoekers reageerde positief op het verzoek om werk te delen. Opmerkelijk was dat mannen onder elkaar veel vaker werk deelden. Mannen die van een man een verzoek kregen, stemden 15% vaker toe dan mannen die het verzoek van een vrouw kregen, vrouwen van een man of vrouwen van een vrouw. De grote sekseverschillen zijn volgens de onderzoekers te wijten aan de toenemende competitie die vrouwelijke wetenschappers ervaren. Ook ouderwetse wetenschappelijke netwerken met enkel mannen kunnen een rol spelen, of de evolutionaire geschiedenis waarin voornamelijk verbonden tussen mannen werden gesloten.

Algemeen patroon

Volgens Kret, die ook veel onderzoek doet naar sociaal gedrag bij apen, kunnen vrouwelijke wetenschappers iets leren van bonobo’s. ‘Die hebben een vrouwelijke leider juist omdat de vrouwen elkaar zo goed supporten.’ Het team wil in de toekomst onderzoeken of deze sekseverschillen alleen bij wetenschappers voorkomt, of dat het een algemeen patroon is.

Het Leids-Oostenrijkse onderzoek is gepubliceerd in het tijdschrift Nature Scientific Reports.